lørdag den 31. december 2016

Bien Venu Anno Domini MMXVII

Så kom da det nye år. Både det nye kirkeår, og minsandten også det nye kalenderår. Og hvad kan vi så forvente ud af 2017?

Ja, man kan da starte med at håbe på, at året ikke fortsætter trenden med afdøde folk i showbusiness. År 2016 er blevet hårdt kritiseret for netop dette. Jeg vil dog påstå at det ikke så meget er 2016 vi skal se negativt på i denne sammenhæng, men i stedet hele treåret 2014-16. Trenden startede jo i 2014, med bl.a. skuespillerne Phillip Seymore Hoffman og Robin Williams, og i 2015 mistede vi skuespillerne Leornard Nimoy og Christopher Lee, foruden Nitendos direktør Satoru Iwata, en mand som var en helt inden for hele spilverdenen. Så lad os håbe at 2017 ikke vil fortsætte denne trælse trend. Selvfølgelig skal vi alle forlade denne jord en gang, men derfor behøver det ikke at være alle sammen på et antal år som kan tælles på én hånd.

2017 er også året hvor ’president-elect’ Trump skal indsættes i det hvide hus som USA's præsident. En sætning som det stadig gør ondt at sige. Jeg har før sagt at jeg synes, at manden er sindssyg, og tanken om at se ham som forbillede for hvad folk kan lide at kalde ”the free world”, giver mig kvalme. Clinton fik måske flere stemmer end ham, men USA’s system, som blev oprettet i 1700’tallet for at folk i stater flere hundrede kilometer væk kunne stemme på en kandidat, og sende en valgmand af sted til Washington DC for at han kunne stemme for folket, står stadigt som gældende den dag i dag, trods muligheden for at stemme elektronisk, som kan videresende din stemme flere hundredetusinde kilometer i nanosekundet, og dermed eliminere valgmandens funktion. Det er selvfølgelig på grund af den sidste del, at man stadig bruger systemet i dag, da man ikke vil miste valgmændenes funktion, de blev jo dannet af amerikanernes ”founding fathers”, og at ændre på noget de har skabt vil jo være at udrydde deres historie iggå’. Bortset lige fra at alle de ”amendments” de har lavet til deres konstitution, jo lige netop har været ændringer til deres ”founding fathers’” arbejde, på punkter hvor deres love og reglementer har vist sig at være gået af mode, og det var nødvendigt at lave om på konstitutionen.
Jeg græmmes ved den tankegang mange af de højlydte amerikanere har. Det burde slet ikke kunne være kommet bag på mig, at en lettere fascistisk person som Trump vandt, men jeg tror bare at jeg troede amerikanerne kunne indse, at personen de vælger ind i det Hvide Hus, kommer ikke kun til at berøre dem, men til at berøre hele verdenen. Man kan jo krydse fingre for, at han kan lære at opføre sig diplomatisk inden sin indsættelse som præsident, men sårn’ som han har angrebet Kina på Twitter, selv efter valget, giver det mig ikke meget håb for at han kan te’ sig som et anstændigt menneske.
’Præsident’ Trump, jeg kan kun sige ”knæk og bræk”, du får sandelig brug for al form for held, hvis du skal fungere som USA’s ”Commander in Chief” i fire år.

I 2017 skal det Forenede Kongerige, UK, aktivere artikel 50, som skal påbegynde den 2 år lange proces til at UK forlader EU. Så kan vi få at se om valutaerne falder igen, eller om stabiliteten er fundet. Om Skotland, og endnu mindre sandsynligt, skulle finde på at forlade unionen og efterlade England og Wales tilbage.

Tør vi håbe på at 2017 vil blive året hvor ISIS endelig bliver slået helt ud? Selvfølgelig vil vi ikke kunne udrydde ISIS helt, da der altid vil være nogle ekstremister tilbage, muligvis ved at flygte, og derefter starte nye rekrutteringer, men jeg tror på at det er muligt at slå ISIS omkuld i løbet af 2017, og smide dem ud af Syrien og Irak. Og det ville da i hvert fald være et lyspunkt at se frem til. Desværre har jeg sværre ved at se en afslutning på den syriske borgerkrig, eller i hvert fald en noget fredeligere afslutning.

Hvis vi ser på nogle positive ting, her i Aarhus i hvert fald, så vil 2017 byde på Letbanens igangsættelse som offentlig trafik i Aarhus, og vil forbinde et sporvejsnetværk fra Grenaa i nord, via Aarhus H, til Odder i syd, og med de senere planer for Letbanen skal den også forbinde Syddjurs med Randers og med Skanderborg, og dermed forbinde hele Østjylland, på samme måde som S-togssystemet forbinder Hovedstadsområdet på Østsjælland.
Aarhus skal også være europæisk kulturhovedstad i løbet af 2017, og selvom jeg tidligere har talt om hvilket paradoks det er, eftersom at størstedelen af byens kulturarkivalier blev flyttet til Viborg, så er der dog den kulturelle begivenhed at se frem til, at Den Gamle By åbner for udstillingen ’Aarhus Fortæller’. En underjordisk udstilling der skal fortælle hele Aarhus bys historie fra vikingebyen ’Aros’, gennem Middelalderen (det er så løst et udtryk, men jeg formoder 1200/1300-tallet), over Industrialiseringen i 1800-tallet og frem til ”i dag”. Jeg er meget spændt på at se hvor’n den udstilling kommer til at foregå.

Hvad mig selv angår, så starter min næste eksamen, Emnefagseksamen, i morgen den anden, og mit andet studiesemester i starter i begyndelsen af februar.

Jeg ønsker alle et godt nyt år, og må Guds velsignelse være med alle.


Daniel Pedersen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar