tirsdag den 11. juli 2017

I'm sleeping my day away!

Frelsens Hærs Landslejr for børn og unge 2017 er nu overstået. Jeg var inviteret med som Ungleder, dvs. som en voksen uden lederansvar, men med opgave at holde øje med deltagerne at der ikke skete ballade, såvel som at blive tildelt nogle opgaver på lejren.
Jeg var blevet spurgt om jeg kunne stå vagt i Springsalen (lejren foregik på Vojens Gymnastik- og Idrætsefterskole, 3-9. juli), og til Fritidsspil, såvel at tage nogle billeder i løbet af lejren. FHB&U havde lovet at medbringe et kamera, som jeg kunne bruge til at tage billeder med, men havde glemt en oplader til kameraet, så jeg var nødsaget til at bruge mit videokamera, som jeg kun havde taget med for sjovs skyld, og derfor selv ikke havde en oplader med til det; så det handlede om at spare på batteriet så længe som muligt. Men æh, c'est la vie, den slags sker jo, når alle har haft travlt. Vi måtte bare tage det som det kom, hvis batteriet døde, nåh ja, den tid den sorg.

Et nyt eksperiment på lejren i år, var "gruppesnakke" på værelsesafdelingerne for deltagerne og deres puttevagter, om hvor'n deres dag var gået. På min gang var vi alle enten ledere eller ungledere, så vores snakke handlede for det meste om at påvirke børnene i en positiv retning. De sidste aftener begyndte vi at tale om hvor trætte vi efterhånden var blevet; nogle havde gerne ønsket at lejren kunne være to uger lang, men blev hurtigt nedstemt grundet trætheden hos resten. Jeg, som historiker, nævnte da nogle af de informationer jeg har læst i 'Haab For Alle', gammelt Frelsens Hær magasin udgivet hvert kvartalår, hvori der stod noget om børnelejrene i 40'erne og 50'erne; især Baggersmindelejren hev jeg frem som eksempel, og fortalte hvor'n Slumsøstrene dengang modtog mellem 70 og 100 børn, en gang i maj, og passede dem en hel måned, inden de blev sendt hjem, og ver klar til at modtage det næste læs børn til den næste måneds lejr, og igen måneden efter.
De klarede at være sammen med så mange børn, 3 måneder i træk, og her var vi trætte efter kun én uge? Ungdommen nu til dags, tsk, tsk, tsk.
(Jeg kan lave den joke, fordi jeg selv var blandt de trætte; af de første 44 timer der er gået efter jeg er kommet hjem, har jeg sovet i hvert fald 20 af dem.)

Jeg er ikke sikker på hvorfor, men jeg besluttede mig for at skrive en dagbog i løbet af lejren, lidt ligesom jeg gjorde til Forvandlet Misisonsturen til Tjekkiet; men hvor jeg på Missionsturen nedskrev alle begivenheder som de foregik, med tidsangivelser og det hele, valgte jeg denne gang at lave en mere almindelig dagbog, hvor jeg skrev dagens vigtigste begivenheder om aftenen, just før jeg lagde mig til at sove:



Søndag den 2. juli
"Jeg er ankommet til Vojens og er nu gået i (køje)seng.
De tre piger fra USA hedder Shante, Gabriella og Hannah. Hannah blev syg lige efter aftensmaden og har været på sit værelse hele aftenen.

Gert holdt et "Ungledermøde" - Gennemgik lejrreglerne og FHB&U's Børnebud. Hvad der står i håndbogen jeg blev tilsendt på mail.

Resten af aftenen gik med Basket i Hallen og hygge i Springsalen.

Fik at vide af Denice, at jeg åbenbart ikke skal have vagt i Fritidsspil; hun kom til at lægge alle mine vagter i Springsalen, men har først opdaget det nu. Det går jo nok."


Mandag den. 3. juli
"Har sovet elendigt, madrassen var stenhård.

Jeg tog tjansen med at stille folks bagage i Lobbyhjørnet, som deltagerne ankom.
- Bussen fra Kjøvenhavn havde problemer med batteriet.

Programmet blev udskudt så meget at alle pauserne blev sløjfet, og alle tre tilvalg blev forkortet.

Jeg forsøgte at leve min rolle som (ung)leder ved at lede nogle af de små ind til underholdning, som ellers sagde sig imod. Men ellers har jeg holdt mig lidt tilbage, og ikke stå i vejen.

Som noget nyt på lejren, er lederne begyndt at have Gruppesnakke om hvor'n ens dag er gået.

pt. sidder jeg og lytter til at lovsangsgruppen øver, men bør nok snart gå i seng."


Tirsdag den 4. juli
"Der var Rundbold (og Fodbold -_-) ude på den store plæne. Jeg havde allerede været til dans og efterfølgende bad, så jeg var ikke meget begejstret for obligatorisk sport. Fandt et smuthul som dommer.

Underholdningen var en stor konkurrence med de store kontra de små; mærkeligt som der var nogle små der var højere end de store. [Note 11/7: dvs. nogle voksne legede at de var blandt de små]

Jeg havde min første vagt i Springsalen samen med Patrick lige efter underholdning, det var mere motion end Rundbold, men, bortset fra en enkelt episode med to der kom op at slås, var det en god oplevelse."


Onsdag den 5. juli
"Der var svømmehal for de 7-11 årige, og for 12+ kom der to instruktører og underviste lidt springgymnastik. Pudegraven var lukket mens de blev undervist.

Til Ungdomskirke så vi en musikvideo og snakkede derefter om indholdet som et muligt billede på Guds forhold til mennesker.

Nogle nægtede at gøre deres opvasketjans så jeg måtte melde mig som frivillig. Som ungleder repræsenterer jeg jo FHB&U, og skal forestille at være en rollemodel for de mindre deltagere.

Her til aften blev der danset Lancier i Spejlsalen, det var noget af et syn."


Torsdag den 6. juli
"Er endelig ved at have styr på dansen i tilvalg 2, jeg skal stadig køre den langsomt igennem og stoppe op for at tænke om hvad det næste trin er men jeg kan nu alt hvad vi har lært; mangler vist stadig små detaljer og en afslutning vil jeg formode.

Cecilie og Maria stod for talentaften til underholdningen. Af "ikke-sang"-optrædender var der en tryllekunstner, en breakdancer, og en stemmekender. Denice bad mig om at filme Rachel under endes optræden, men nu er batteriet så godt som dødt, så jeg kan ikke så let fortsætte min tjans som fotograf. Må bare tage det som det kommer, kan godt lidt endnu, hvis jeg er hurtig til at tage billederne lige efter kameraet bli'r tændt."


Fredag den 7. juli
"Der har været holdt løse turneringskampe i dagene op til i dag, men i dag blev stærstedelen af alle turneringskampene afholdt. Spillede Badminton mod Alexander, og væltede hårdt, og forvred venstre fod - har gjort ondt hele eftermiddagen og aftenen. [Note 11/7: Jeg har stadig ondt i foden efter at den blev forvredet dér, men det er ikke så slemt mere]

Dansen er lært igennem, håber at det ikke gør så ondt i foden i morgen, så jeg kan danse med til tilvalgsøvelse og koncerten.

Oscaraften gik hurtigt. Der var sat tid af til halvanden times underholdning, men showet var færdigt efter kun 30 minutter. Én times pudevagt blev lige forlænget med 40 minutter. Den sidste halve time var efter at de 7-11 årige var blevet smidt i seng, så den gik noget mere stille og rolig."


Lørdag den 8. juli
"Besøgsaften! Vi terpede gospelsangene vi skulle synge igennem 2 gange hver, såvel terpede vi også dansen igennem nogle gange, og satsede på at den sad der.

Jeg kreerede nogle skilte til "Tro 12+"-tilvalgets telt der blev rejst på plænen. Nogle skilte var seriøse, andre kom ved at jeg legede lidt kreativt med ordene : "Hvis du har krydset Bæltet, så træd ind i Trosteltet" som blev skrevet på kridttavlen der var teltets eneste væg.

Årets Surprise var Slush-Ice (så jeg i går), og lasertag. Line, den kommende lærerinde, spurgte mig om at give lejren som helhed en karakter. Min jyske baggrund ville gerne bare sige at det okay, men hun hev et 10-tal ud af mig, og "komplimenterede" min censor-agtige måde at begrunde karakteren på.

Hjemtur i morgen. Gad vide hvor meget jeg ender med at sove."


Søndag den 9. juli
"Larm og ballade hele natten. Det lykkedes mig at sove sammenlagt ca. fem timer i nat, og lidt under en timer i bussen til Aarhus.

Først morgenmad, derefter smurtes madpakker til hjemturen. Så blev det pakketid efterfulgt af den store rengøring.

Mens jeg stod og støvsugede Fællessalen kom Jørgen [fra Helsingør] hen og gav mig et kæmpe knus, og fortalte om den store glæde han føler om at have kunnet være vidne til min udvikling fra indelukket til med glædesfryd at stå og danse på scenen fuld af energi. Eftersigende var jeg den mest ernergiske på scenen.

Hjemme igen betyder slap af-tid."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar