søndag den 28. februar 2021

Om løver og pokémon

 Jeg er for nyligt stødt på et spørgsmål på nettet, som jeg har set flere gange, det sidste års tid. Jeg har valgt ikke at kommentere på det, for jeg mente ikke at det var et særlig vigtigt spørgsmål, men her i går så jeg en YouTube-video med en der havde lavet et spørgeskema, hvor han havde inkluderet dette spørgsmål, og han var ikke begejstret for hvordan folk havde svaret på spørgsmålet.

Spørgsmålet lyder:

"Who would win in a fight? A billion (milliard) lions or all the pokémon?"


Det er ikke fordi at jeg anser mig selv som en særlig stor Pokémon fan, slet ikke ekspert, men her er mine tanker om spørgsmålet.


Argumentet lød at en milliard er et stort antal, og hvis man har forståelse for hvor stort et antal det er, så kan pokémonerne ikke vinde, uanset deres forskellige superkræfter.

Der er lige nu - i 8. generation af Pokémon - 898 forskellige typer pokémon, og der er godt nok langt fra 898 til 1000000000.

Men deri ligger problemet med argumentet for løvernes sejr. Hver eneste gang jeg er stødt på spørgsmålet, har ordlyden været "all the pokémon" og ikke "one of each of the pokémon". Og tro mig, jeg har genlæst spørgsmålet grundigt hver gang.


Så hvis vi tager et meget tilbageholdende estimat, så er kampen nu en milliard løver mod 89,8 millioner pokémon. Ja, der er stadig langt op til en milliard, men pokémon er magiske væsener, så kampen er ikke vundet endnu.

1. En god del af "rock-type" pokémonerne er lavet af sten, hvordan vil løverne besejre dem? Klø dem til deres negle er slidt ned? Bide dem til deres tænder flækker? Disse pokémon vil bare knuse løverne, skabe jordskælv der opsluger dem, eller vælte bjerge ned over dem.

2. Havpokémon kan gemme sig langt ude i havet eller på bunden, hvor løverne ikke kan nå ud til dem, og så skabe tsunamier som først vil slå løverne omkuld på land, og derefter trække dem med ud i dybet hvor de så drukner.

3. Alle fuglepokémon er jo i sikkerhed i luften, og derfra kan de med vingesus skabe tornadoer mod løverne - igen pokémon er magiske væsener, man skal ikke tænke logisk her.

4. Hvordan ville løverne angribe spøgelsepokémonerne? Deres angreb ville bare passere igennem dem.

5. Psychic-pokémon kan lulle løverne i søvn; bruge telepati mod dem; mind controll etc.


Og alt dette har været uden at inkludere de legendariske og mytiske pokémoner, som er endnu mægtigere. Blandt dem har du pokémon der kan destruere realiteten som vi kender den, de ville bare skulle bllinke en gang og alle de milliard løver forsvinder med det vunds.


Ja, en milliard løver er mange, som i rigtig mange, men hvis de folk der satser på løverne ikke begynder at ændre spørgsmålet fra "all the pokémon" til "one of each of all the pokémon", så har løverne ingen reel chance, og givet de legendariske og mytiske pokémons superkræfter, så er det allerede en svær opgave for løverne med bare 898 pokémon.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar