Min SSO om Edoperiodens Japan, fra 5. februar 2015
English
abstract
In this text, I have given an
account of the feudal society in Japan during the Edo period, as well as an
analysis of the closed country policy, sakoku. I have read many books multiple
times to make sure I have the best understanding of the various points, which
have been described in this text. During my research I have come to the
conclusion that, overall, what the leadership of Japan decided would be best
for their nation, was in fact for the best of their nation.
Indhold
Indledning
I
denne opgave har jeg givet en beskrivelse af det feudale system i Edoperiodens
Japan, såvel som en analyse af isolationspolitikken anvendt i perioden, sakoku.
En bemærkning til min valgte skrivemetode af nogle af de japanske termer, når
man på japansk skal indikere en lang vokal så skriver man den vokal to gange i
streg, f.eks. Kyuushuu, der er dog nogle undtagelser såsom et langt ’o’, hvor
man lægger et ’u’ til, f.eks. Kyouto. Jeg har valgt i opgaven ikke at skrive de
lange vokaler på denne måde af tre hovedårsager. For det første, så fylder det
mere end jeg bryder mig om, for det andet, med hensyn til ’ou’ så har vi på
dansk en udtale for det som lyder som ’ov’, f.eks. Schou, hvilket ville være
forkert. For det tredje så når man omskriver de japanske ord til latinske
bogstaver, fremviser man ofte den lange vokal ved at lægge en vandret streg
over vokalen. Jeg kan ikke finde ud af at lave denne vandrette streg, men har i
stedet valgt at efterligne den ved brug af accent sil conflex ’^’, f.eks. Kyûshû og Kyôto.
Hvad var Edoperioden?
Efter et århundrede
med næsten konstante borgerkrige, blev Japan samlet gennem tre store hærførere.
Oda Nobunaga begyndte sin erobring af landet i 1559[1]
men døde i 1582 efter at have vundet ca. 1/3 af landet under sin kontrol[2].
Toyotomi Hideyoshi, en af Odas mest trofaste generaler samlede alle Odas
styrker under sit banner og havde erobret hele Japan i 1590. Tokugawa Ieyasu,
som havde kæmpet for både Oda og Toyotomi blev af Toyotomi placeret i den lille
fiskerby Edo ved Japans østkyst, som en belønning for sin troskab mod Toyotomi.[3]
Navnet Edo (江戸) betyder ”bugtens port”,
sandsynligvis fordi byens bugt var en indgang til, det store fredelige ocean, Stillehavet.
Da Toyotomi i 1598
døde havde han kun én søn som han ønskede skulle arve sin faders rige, men
sønnen, Hideyori, var kun fem år gammel, og de ledende hærførere begyndte at
skændes indbyrdes i ventetiden på at sønnen blev myndig. Det store skel kom
imellem Tokugawa Ieyasu og Ishida Mitsunari som nærmest endte med at dele
landet i to dele, Tokugawa i øst og Ishida i vest. Den 21. oktober stødte de to
hære sammen i dalen nær byen Sekigahara, hver med mere end 80.000 soldater.[4]
Tokugawa slog Ishidas tropper.
Tokugawa Ieyasu var
nu den ubestridte mægtigste mand i hele Japan, og blev af kejseren i 1603
udnævnt til ”shôgun”, en forkortelse af ”seii-tai-shôgun”, en titel som betyder
”generalen som knuste barbarerne”, barbarerne betyder her ’udlændingene’.
Titlen var oprindeligt ment som en rang der viste at man var den øverste
militære leder, hvilket også passer med ordet for en shôguns regering,
’bakufu’, eller ”styre fra teltet”, altså teltet hvor generalen sad og ledte
taktiske manøvrer mod fjenden. Titlen var dog allerede under
Minamoto-no-Yoritomo, dvs. 1192, blevet ensbetydende med en militærdiktator.
Ieyasu abdikerede dog
fra sin titel allerede i 1605 i forhold til sin søn Hidetada, men styrede ikke
desto mindre systemet bag kulisserne frem til sin død, for at gøre overgangen
til arvingen lettere end den var for Toyotomi. Hidetada gjorde som sin far og
overlod i 1623 rollen som shôgun til sønnen, Iemitsu. Da Iemitsu i 1651 døde
var sønnen, Ietsune, kun 10 år gammel, men de tre shôguner havde på små
halvtredsindstyve år cementeret familiens sæde, så ingen kunne gøre seriøs
modstand mod Tokugawastyret mens drengen voksede op.[5]
Edoperioden er altså
en betegnelse for den tidsperiode hvor regeringen som styrede Japan var bosat i
byen Edo. Perioden kendes også som Tokugawaperioden opkaldt efter Tokugawaslægten
som bestemte over Japan.
Edoperiodens ideologier
I slutningen af
1200-tallet begyndte en nyfortolkning af den kinesiske filosof Konfuscius’
skrifter over hvor vigtigt det var at følge moral, og den hierarkiske orden for
at et samfund kan fungere, at sprede sig i Japan, hvad japanerne kaldte
”shushigaku”[6], eller ”Zhu Xis[7]
lære”. I Edoperioden blev denne såkaldte neokonfuscianisme taget i brug som den
officielle doktrin. Dengang
bestod Japan af de tre store øer, Honshû, Shikoku og Kyûshû, såvel som de mange
små øer der lå rundt om. Øen Ezo, i dag Hokkaidô, var ikke en del af det
japanske kejserrige i den udbredte forstand, dog var der japanere bosat på den
sydligste del af øen. Japans ørige var delt op i 68 ”ken” dvs. regioner, og
disse regioner var selv delt op i omkring 260 ”han” dvs. domæner, ethvert
domæne blev kontrolleret af en daimyô, som var en højtstående samurai som
svarede nogenlunde til den europæiske adel.
I 1607 udstedtes
”Buke Shohatto”, eller ”de militære huses lov”, som bl.a. omhandlede
vigtigheden i at opretholde ro, orden og disciplin i alle former for relationer
og sammenhænge.[8] Dette betød imidlertid at
man blev nødt til at skelne imellem de sociale klasser, som ellers i de seneste
år var begyndt at smelte sammen. Skellet imellem klasserne blev kendt som
”Shinôkôshô” (士農工商), såkaldt fordi at hvert
ord repræsenterer hver sin klasse:
Shi: (士)Står
for samuraien. Tegnet forestiller en økse som repræsenterer autoritet. Det er
den mellemste økse af tre. Ô(王)
er den største økse og repræsenterer kongens, eller i dette tilfælde shôgunens,
autoritet, hvorimod chichi (父)
er den mindste økse, og repræsenterer en families overhoved. På samme måde stod
samuraien under shôgunen, men over resten af befolkningen. Tegnet 士kan
også forstås i betydningen ”gentleman”, og når det bliver sammensat med tegnet
”bu”, som kan betyde ”militær, ridder og væbnet” får man ”bushi”, en militær
gentleman. Ordet ”bushi” er bedst kendt fra udtrykket ”bushidô”, ”samuraiens
levevej”.
Nô: (農)
Står for bonden. Tegnet forestiller bonden med sin le ude i marken. Bonden
stod, i hvert fald officielt, næsthøjest på ranglisten, fordi at de arbejdede
og bragte mad på bordet til hele landet. Som alle andre steder i verden var
bondebestanden langt den største befolkningsgruppe i landet, dog i modsætning
til mange andre lande, bestod bønderne af ”kun” 85 % af befolkningen, hvilket
må siges at være et kæmpe spring foran Danmark med sine ca. 98 % af
befolkningen.[9]
Kô: (工)
Står for håndværkeren. Tegnet forestiller en tømrers lineal.[10]
Håndværkerne blev accepteret fordi at de arbejdede med noget vigtigt, bl.a.
veje og huse, men de tjente sjældent noget stort for det, i modsætning til den
næste samfundsklasse.
Shô: (商)
Står for købmanden. Tegnet forestiller en vinkrukke på et markedsbord. Købmænd
blev, igen officielt, set negativt på. De blev betragtet som nogle snyltere som
bare tjente kassen uden egentligt at gøre noget for deres indtjening.
I begyndelsen syntes klassesystemet
at fungere efter planen, Samuraierne var stærkest, og købmændene svagest. Dog
skete der det at Samuraierne blev fattigere, og købmændene blev rigere.
Shôgunatet forsøgte godt nok at indføre restriktioner imod købmændene såsom,
forbud mod at gå rundt i fint tøj, og i nogle tilfælde tage al deres rigdom, og
give dem til samuraierne, men realiteten var at købmændene blev stærkere og
stærkere, og selv daimyôer fra de rigeste domæner endte meget ofte med at stå i
gæld til dem.
Et modsvar til
shushigaku var ”kokugaku”[11],
”nationale studier” hvori man proklamerede for en tilbagevenden til det ”ægte
japanske”. Japanerne burde vende tilbage til den levemåde der er beskrevet i de
ældste japanske tekster, Kojiki, og Nihon Shoki.[12][13]
Det blev argumenteret at kokugaku
skulle udbyttes med konfucianismen som Japans officielle doktrin. Et andet
modsvar var at det mentes at Japan burde være mere ligesom de vestlige
nationer. ”Rangaku”, ”hollandske studier”, blev inspireret af denne ideologi,
men voksede sig hurtigt uafhængig af ideologien. I stedet valgte japanerne at lære
om astronomi, lægekunst og meget mere fra hollænderne i Deshima. Begge
studieretninger dukkede op i starten af 1600-tallet, men vandt først rigtig
popularitet i løbet af 1700-tallet.
En introduktion til samuraierne
Samuraierne var
krigerklassen som oprindeligt var en del af bondebestanden, en gruppe som greb
til våben når der blev kaldt til krig, men ellers opholdt sig hos deres
jordbesiddelser. En samurai kunne kendes ved at han bar sine to sværd, det lange,
katana, og det korte, wakizashi. Egentlig betyder tegnet for samurai (侍)
at tjene,[14] og det var skam
samuraiernes rolle at tjene deres herre, daimyôen.
Dette kunne bl.a. ses
når daimyôen fik besked på at flytte til højborgen i sit domæne, og alle hans
samuraier skulle flytte med og bo hos ham. Eftersom at der ikke var plads til
hele daimyôens følge i borgen, blev der bygget huse rundt om borgen, hvilket
blev grundstenene for en borgby, de såkaldte jôkamachi.
Forskellene mellem de
forskellige samurairange blev bestemt af en samurais indkomst, målt i ris, som
var den traditionelle form for valuta, i løbet af Edoperioden blev penge
indført og overtog stille risens rolle som valuta. I Edoperioden gik
samurairangordenen som: shôgun > daimyô > hatamoto > gokenin >
normale samurai.
En samurais rigdom
Den dyrkbare landjord
i de forskellige domæner blev målt op i enheden ”koku”, en koku ris svarede til
ca. 180 liter, eller hvad det i teorien mentes at en voksen mand spiste på et
år, shôgunen stod selv i direkte kontrol over 4.000.000 koku land, foruden det
stod han også over de store byer, havne, og havde monopol på møntslagning,
såvel som overså de store markeder i Ôsaka, som var Japans handelscentrum, og
Edo.[15]
Dermed kan det ses at shôgunen var den klart mægtigste person i Japan.
En daimyô, af hvem
der var ca. 260, skulle kunne indtjene et minimum på 10.000 koku ris i deres
eget domæne, i de større domæner kunne man indtjene meget mere, tilsammen
regerede daimyôerne over ca. 22.500.000 koku dyrkbar landjord, svarende til ca.
75 % af alt produktivt land[16].
Der var omkring 5.200
hatamoto, eller bannermænd, som fik fordelt 3.000.000 koku land imellem sig,
under dem var omkring 17.000 gokenin, eller husmænd. Den eneste reelle forskel
imellem de to grupper var at hatamoto kunne få en audiens hos shôgunen, hvilket
gokenin ikke kunne. Forskellen fra en gokenin og en normal samurai var endnu
mere sløret, og næsten ikke-eksisterende, hvorfor mange bøger i det hele taget
undgår at tale om gokenin. Deres løn bestod i at de fik et stipendium, udbetalt
i ris, som de så skulle leve for indtil deres næste stipendium, hvilket kunne
være svært at få til at gå op, når man boede i storbyen.
Samuraien var den
eneste samfundsklasse som havde retten til både fornavn og efternavn. Andre
klasser blev hovedsageligt opkaldt efter deres profession.[17]
Ordet daimyô (大名) betyder direkte oversat
”stort navn”, hvilket indikerer at en daimyô var den største med ret til navn,
hvilket kan lyde lidt mærkeligt når nu shôgunen var den største over dem alle,
men shôgunen var i realiteten selv en daimyô, en daimyô som godt nok havde mere
magt end alle de andre, men endog stadig en daimyô.
Skiftende Residens
For at opretholde god
orden på rejsen, finansierede man et vejnetsystem centreret omkring Edo,
”gokaidô”, eller ”de fem hovedveje”. Dette både samlede store dele af landet,
såvel som gjorde det endnu tydeligere at Edo var landets reelle centrum. Man
placerede nogle stationsposter på disse vejnet, som daimyôens optog var
forpligtiget at passere på vej til og fra Edo. Disse årlige rejser tærede så
meget på daimyôernes pengepung at bakufuen ikke behøvede at bekymre sig om at
de gjorde oprør imod det. Desuden skulle daimyôerne efterlade deres koner og
ældste sønner i Edo, som gidsler hos shôgunen, når han rejste hjem igen, som
yderligere gjorde det svært for daimyôerne at starte et oprør. For at undgå at
nogen ville få den idé at starte et oprør i kejserens navn, hvilket der netop
førte til bakufuens undergang i 1868, havde man anderkendt det imperiale hof,
om end kun i titel, som det ubestridte overhoved, og hvert år gav shôgunen
gaver til hoffet som et tegn på troskab.
Intern udvikling og uddannelse
I Edoperioden
herskede der næsten konstant fred i over 250 år, så, helt naturligt, mistede
krigerklassen sin egentlige krigerstatus. I stedet fik mange samuraier
bureaukratiske stillinger, som bankmænd eller rådgivere hos lokale ledere.
Samuraier blev
veluddannede, man lærte at læse de store kinesiske klassikere, selvom at man
måske ikke lærte at tale sproget. At kunne læse kinesisk var et tegn på at man
var en lærd man, ikke ulig det at kunne tale latin i 15-1700-tallets Europa.
Samuraierne, som dog
stadig var krigere i titel, bevægede sig længere og længere hen imod rollen som
regeringsbureaukrater for bakufuen, af hvilken årsag daimyôerne oprettede nye
skoler til at undervise samuraierne i deres nye arbejde. Dette betød også at
alfabetisme i landsbyerne begyndte at sprede sig, eftersom at de nu var
selvstyrende. For at regeringen kunne indsamle skatter, var der nødt til at
være nogen i landsbyerne som kunne overtage samuraiernes tidligere opgave med
at holde styr på indbyggerne og hvad de hver især skulle betale i skat. Dette
job blev givet til en landsbys overhoved kaldet både, ”nanushi” som kan
oversættes ”leder der har gjort et navn for sig selv”, og ”shôya” som kan
oversættes ”på tagniveau” altså en som står over de andre beboere i landsbyen.
Valget af et landsbyoverhoved gik forskelligt til for hver landsby, nogle
steder foregik valget demokratisk, andre steder var det en titel man arvede fra
familien.[18]
Rollen som et
landsbyoverhoved krævede kundskab inden for avanceret læsbarhed og matematik,
derfor kunne kun de rigeste, og mest lærde familier påtage et sådant ansvar. De
tog sig af al skrevet kommunikation med bakufuen, fik både besked om ordrer og
forslag, såvel som skrev anmodninger af den lokale daimyô. Som betaling for sit
hårde arbejde modtog et landsbyoverhoved af bakufuen 0,5 % af landsbyens
skatter, såvel som at bakufuen gav dem den belønning at få retten til at bære
ét sværd såvel som at tage et efternavn.[19]
Købmænd var nødt til
at være gode alfabetister for effektivt at kunne køre deres forretninger. Det
betød at en stor handelsklasse som kunne læse begyndte at udvikle sig i de
japanske byer. I store byer havde alfabetismen ikke kun fået tag i købmændene,
men også i deres familier og ansatte, hvorimod i landsbyerne hvor det kun var landsbyoverhovederne
som fik ordentligt styr på deres læseevner. Det menes at omkring 1700 kunne 10
% af landets befolkning finde ud af at læse, i kontrast med de gennemsnitlige 2
% i Europa.[20]
Demografi
|
Det var derfor
vigtigt for både shôgunen og domænets ledere at beholde bønderne i landsbyerne,
og at de blev ved med at arbejde. Der blev derfor bl.a. sat restriktioner op om
salg af land, byttehandel med andre og at rejse uden for ens domænes grænser.
Det stoppede dog ikke folk fra at rejse rundt til forskellige domæner, og
salget af land fortsatte til et punkt hvor meget af den dyrkbare jord hen imod
slutningen af det attende århundrede var det private eje af en bonde elite, som
lejede jorden ud til de bønder som rent faktisk pløjede den, hvorefter de brugte
deres tjente penge på andre kommercielle sorter, som tobak og bomuld, eller til
produktionen af goder der kunne sælges til pæne summer i storbyerne, af hvilke
der var tre i Edoperioden. Edo, Ôsaka og Kyôto. Foruden dem var der en borgby
for hvert domæne ejet af en daimyô, der var havnebyer og nogle
post-stationsbyer. Alt i alt har der boet op mod 4 millioner personer i byerne,
foruden samuraierne som også, næsten eksklusivt, boede i byerne. Altså op mod
15 % af landets befolkning boede i byerne, tal kun lande som England og
Nederlandene, i samtidens Europa, har kunnet prale af at kunne måle sig med.[22]
Den flydende verden
”Ukiyo”, den
”flydende verden”, er et udtryk der blev givet til den side af samfundet man
ikke ville kendes ved. Det gjaldt blandt andre ting, prostitution, hasard og
teater. Teater havde i flere hundrede år været sådan noget som ”nô” drama, men
i Edoperioden begyndte andre former for teater at vinde indpas, såsom
dukketeatret ”bunraku”, og ”kabuki” formen som direkte betyder ”evner inden for
sang og dans”. Selvom disse teaterformer var meget respektfulde og elegante,
virkede de dog for mange i de højere stillinger som usofistikerede, og kun
noget som ville imponere pøbelen. Under alle omstændigheder så var det de
former for teater som blev dyrket mest i perioden.
Geishaer var kvinder
som kunne underholde en anden person med en form for kunst. I ordet geishas
betydning ligger der direkte at det er en person som kan underholde, ”gei”
betyder ”trick”. En aften bestilt med en geisha kunne for eksempel være at hun
sad og spillede på sin shamisen, et trestrenget instrument spillet på ved hjælp
af en ”bachi”, svarer til et plekter på størrelse med en isskraber[23].
Bakufuen brød sig
bestemt ikke om denne flydende verden, og forsøgte at få den låst væk, så i de
store byer blev al aktivitet der kunne betegnes som en del af den flydende
verden samlet i en enkelt forstad. I Edo hed den forstad Yoshiwara. Selv om at
verden i Yoshiwara, og lignende steder, blev set ned på, så dukkede nogle
kunstnere op som begyndte at skabe motiver af den flydende verden, de såkaldte
”ukiyo-e”, ”billeder fra den flydende verden”. Ukiyo-e malerkunsten gik ud på
at man lavede et motiv på et stykke træ, som man så kunne stemple på papir. For
det meste forestillede malerierne, berømte skuespillere, klassiske scener fra kojiki og landskaber.
Analyse af Sakoku politikken
Handelen med udlandet
forøgedes i starten af 1600-tallet, Japan sendte sågar skibe så langt væk som
til Filippinerne for at handle, men i løbet af 1630’erne sluttede næsten al
udenrigshandel brat. Shôgun Tokugawa Iemitsu, og hans rådgivere, blev enige om,
grundet Vesterlændingenes trængen på, og krigsklare attituder mod hinanden
inden for Japans grænser, at indgå nogle maritime forbud, hvad de kaldte
”kaikin”, men senere er blevet kendt under udtrykket ”sakoku”.
Ordet sakoku betyder
”lukket land”, og er en betegnelse for isolationspolitikken opfundet i 1801 af
en japaner der forsøgte at oversætte en bog af en syttende århundredes tyskers beskrivelse
af Japan.[24]
Hvorfor Sakoku?
Ved at lukke landets
grænser kunne bakufuen selv kontrollere al den handel, som tidligere var blevet
styret af den lokale daimyô i det domæne hvor handelsskibene lagde til. Indtil
1639 portugiserne i Nagasaki og hollænderne i Hirado. Efter 1639 flyttede
hollænderne til portugisernes tidligere plads i Nagasaki, eftersom at
portugiserne var blevet smidt ud.
Ved at fjerne
kontrollen af handel fra de lokale daimyôer undgik bakufuen at daimyôerne i
henholdsvis Hizen, Satsuma, Tsushima og Matsumae, ville blive rige og derved
kunne samle sig en hær stærk nok til at stå imod bakufuen, og tænk på alle de
moderne våben daimyôerne kunne have fået af hollænderne hvis de selv stod for
handelen. Desuden var det også lige så stille begyndt at gå op for japanerne at
Vesten havde mere brug for Japans sølv og kobber eksport, end de havde brug for
import fra Vesten.
Hvad var årsagen til Sakoku?
Da portugiserne i sin
tid ankom til Japan, og medbragte ny viden om en verden som var større end den
gamle traditionelle kinesiskcentrerede verden[25],
ankom med dem også kristendommen som religion. Jesuitiske missionærer gik i
gang med at omvende japanerne til hvad de mente var den ene sande tro,
katolicismen. I begyndelsen blev denne nye religion også venligt modtaget, i
kejserstaden Kyôto, f.eks., skulle en stor del af befolkningen være blevet
kristnet i slutningen af 1500-talllet.[26]
Japanerne har nok
været forundrede over disse vesterlændinge, som kom fra en hidtil ukendt verden
på den anden side af Kina, og man tog godt imod dem, men efter Spaniens
erobring af Filippinerne, i 1597-99, begyndte en uro at vokse i nogle af de
ledende topfolk, for hvad nu hvis disse vesterlændinge også havde planer om at
erobre Japan? Måske var det ikke længere muligt at stole på de japanske
konvertitter, nu da de havde en anden tro.
Omkring 1600 begyndte
hollændere og englændere også at lægge til i Japans havnebyer, og japanerne,
som hidtil kun kendte til kristendommen fra de katolske lande, blev nu mødt med
en anden form for kristendom, protestantismen. Om japanerne så hollænderne og
englænderne som kristne er ikke til at vide, men da portugiserne forsøgte at få
japanerne til at henrette hollænderne og englænderne som pirater[27],
ignorerede japanerne dem, for de havde ikke gjort noget forkert i deres land.[28]
I 1612 udstedte
Ieyasu sit første dekret mod kristne, men det var først i 1614 at man opsamlede
alle missionærer, sendte dem til Nagasaki, hvorfra de så blev forvist fra
landet for bestandigt.[29]
Det hjalp ikke for de kristnes forgodtbefindende, at da oprøret fra Ôsaka i
1615 brød ud til fordel for Toyotomis søn, Hideyori, så var en stor del af
oprørerne kristne, bærende på bannere med krucifiks.[30]
Japanerne har
muligvis også fået nys om Zaragoza-traktaten fra 1529, hvori paven havde
deklareret at verdenen skulle deles midt over, og alle de ”hedenske” lande
skulle døbes af enten Portugal eller Spanien, afhængig af på hvilken halvdel af
jorden landet lå i. Det kan også have øget mistilliden til de vestenlandske
nationer, og mistroen på kristendommen.
Den endelige grænselukning
De portugisiske
handelsfolk forsøgte igen og igen at smugle missionærer ind i landet, men for
hver gang de blev fanget i det forøgedes japanernes mistillid til dem, og i
1639 fik japanerne til sidst nok og smed portugiserne ud af landet. De
japansk-spanske relationer havde aldrig været særlig gode, og var blevet
annulleret tidligere. Englænderne havde ikke kunnet få økonomien til at betale
sig for at gøre handel med Japan og havde frivilligt opsagt handelen
i1620’erne. Til sidst stod kun hollænderne, som den eneste vestlige nation med
fungerende handel i Japan, og de fik kun lov til at blive ved med at handle i
Japan efter at have indgået nogle store restriktioner, som blandt andet
inkluderede at bosætte sig på den kunstige ø Deshima ud for Nagasaki, som ikke
målte mere end 120*75 meter i størrelse.[31]
Lukningen af Japans
grænser i 1639 var altså et defensivt træk, ikke kun for bakufuens autoritet,
men også for selve landets sikkerhed: Japan skulle ikke risikere at lide samme
skæbne som Filippinerne.
Denne frygt for at
lide samme skæbne som et andet land fulgte faktisk bakufuens ledelse helt op
til 1850’erne, da den amerikanske kommandør Matthew C. Perry sejlede ind i Edo
bugt og anmodede om åbning af handelsstationer, for hvad nu hvis shôgunen
afslog anmodningen, ville Japan så skulle kæmpe for sin selvstændighed, ligesom
Kina havde forsøgt, og fejlet, mod englænderne i Opiumskrigen?
Hvad betød Sakoku for landets udvikling?
Lukningen af landet
betød naturligvis at kontakt med omverdenen blev reduceret til et minimum.
Japanere skulle kun bekymre sig om japanske problemer, og Japans stabilitet.
Neokonfucianismen blev indført for at stabilisere landet, og
fireklassesystemet, shinôkôshô, var i teorien en god måde at holde styr på hele
landets befolkning, men det udelukkede nogle samfundsgrupper. For det første
var kejserhoffet beskyttet imod enhver identifikation med nogle af klasserne. Folk
der arbejdede i templerne, stod også uden for klassesystemet, og til sidst var
der også de udstødte, ”hinin”, ”ikkeeksisterende personer”, som, på den ene
eller anden måde, var faldet ud af systemet, og nu måtte klare sig selv.
I praksis fungerede
klassesystemet kun som et toklassesystem: Samuraier og kejserhoffet, og så alle
andre. Håndværkere og købmænd kunne man aldrig helt skelne fra hinanden, begge
klasser boede hovedsageligt i byerne, og blev derfor kendt som ”chônin”, eller
byfolk. I landsbyerne foregik der også meget handel og håndværksarbejde, og selv
samuraiklassen var ikke fri for at blive sammenblandet. Regeringen kunne vælge
at belønne et fremragende, og ærværdigt individ til samuraistatus, såvel som at
en samuraifamilie kunne vælge at adoptere en rig handelsmands søn til et
giftemål med deres datter.[32]
Til gengæld betød
købmændenes stigende rigdom også at handelen imellem de forskellige domæner
voksede, og dermed landets økonomi. Bedre økonomi betød også at bønderne som
tidligere var nødsaget til at bruge deres egen afføring til gødning nu kunne
købe midler til gødning i stedet,[33]
og nu kunne de udskifte det gamle tøj lavet af hamp med tøj lavet af bomuld
dyrket ud for Ôsaka.
Handelen tiltrak også
folk til borgbyerne, hvor samuraierne boede i tjeneste hos deres daimyô,
hvilket stærkt forøgede disse byers indbyggertal. Edo bys egen udvikling er
ikke så ulig med borgbyernes udvikling, idet at da Tokugawa Ieyasu blev
placeret i byen i 1590, var Edo bogstaveligt talt ikke mere end en lille
fiskerflække, men allerede i løbet af 1700-tallet var byens indbyggertal oppe
omkring en million, hvilket svarer til, at Edo på under 200 år gik fra at være
en sumpet landsby til en af verdens største byer. Det, i sig selv, siger noget
om hvor hurtig udviklingen foregik i Japan på dette tidspunkt.
Uden bekymringer for
omverdenen kunne domænerne sagtens have valgt at nøjes med at koncentrere sig
om sin egen udvikling, men flere af domænerne begyndte at samarbejdes om at
løse interne problemer. I løbet af 1700-tallet gik Japan fra at være et bakufu
styret land til hvad der normalt kaldes et baku-han system, en sammenblanding
af bakufu og han, ”domæne”, hvilket betyder at shôgunatet i Edo også begyndte
at samarbejde med de forskellige domæner i diverse punkter, det betyder ikke at
bakufuen tog domænets selvstyre fra den, nærmest tværtimod, bakufuen hjalp kun
til på punkter hvor domænet tillod den at hjælpe til.
Befolkningstallet
i Japan steg i løbet af 1600- og 1700-tallet fra omkring 18-20.000.000 op til
ca. 30.000.000, hvilket må siges at have været en forbløffende udvikling, men
sakoku var bestemt ikke kun udvikling på udvikling. I midten af 1700-tallet gik
de forskellige udviklinger i stå, handelen forøgedes ikke mere, befolkningen
stoppede ved de 30.000.000, og Edos indbyggertal sad også fast ved 1.000.000.
Desuden
betyder udvikling inden for handel, og befolkningstal ikke udvikling inden for
sociale klasser. Ja, mange af klasserne smeltede sammen og blev uigenkaldelige
fra hinanden, men Edoperiodens Japan var stadig et feudalt samfund, bønder der
arbejdede i marken, og nogle fornemme adelsfolk, her daimyô, over dem, som selv
lå under den øverste hersker, shôgunen.
Under Tokugawa
Yoshimunes regeringstid[34]
udstedte bakufuen nogle reformer, kollektivt kaldet ”Kyôhô reformerne[35]”,
i blandt disse reformer var en lempelse på importen af bøger. Hidtil havde al
import af bøger fra Vesten været ulovlig, men efter Kyôhô reformerne var det
kun de bøger som omhandlede kristendommen som var bandlyst. Med hjælp fra
hollænderne fik japanerne oversat adskillelige bøger fra Europa, som nu blev
nærstuderet af japanerne.
Når det kommer til
udviklingen inden for teknologi, så faldt Japan unægteligt bagud for de andre
nationer. Da Japan i 1639 lukkede grænserne var landet i det store og hele lige
så teknologisk avanceret som de vestlige nationer, men i midten af 1800-tallet var
Japan faldet langt bagud, hvilket tydeligt lod sig vise da amerikanerne næsten
bogstaveligt talt sprang landets porte åbne.[36]
Dog, at sige at Japan var uden kendskab til den stigende styrke i Vestens
nationer ville være forkert. Som tidligere nævnt havde hollænderne, knap og
nap, fået tilladelse til at blive i Japan, og en af betingelserne for at de
kunne blive i landet var at de hvert år skulle rejse til Edo for at rapportere
det nyeste inden for deres handel. Under disse besøg skulle de også fremvise et
nyhedsbrev ”fûsetsugaki”, ”sladderskrift”, med nyheder om udviklingen i verden
uden for Japans grænser. Som tidligere nævnt i denne opgave kendte Japan til
Opiumskrigen i Kina, det gjorde det på grund af sådan et nyhedsbrev fra
hollænderne.
Kinesiske, koreanske
og ryûkyûanske handelsfolk skulle ligeledes hvert år aflægge besøg i Edo med
lignende tidsskrifter om verdenens udvikling, så Japan var bestemt ikke ukendt
med omverdenen.[37]
Om Tokugawastyret i
Edoperioden var en god eller dårlig ting for Japans historie kan man altid
diskutere, men man skal også lige huske på at familien regerede landet i 265
år, og efter at oprøerene i Ôsaka blev slået ned i 1615, så foruden nogle
enkelte bondeoprør var landet i konstant fred i mere end 250 år. Hvor mange
nationer kan prale af det? I hvert fald ikke Danmark, med sine borgerkrige i
1100-, 1200- og 1300-tallene, Kalmarunionen varede, med god vilje, max 124 år,
efter Reformationen gik der også 124 år inden Enevælden som varede i 189 år. Grundloven
blev underskrevet i 1849, hvilket er mindre end 170 år siden. I ingen af disse
perioder har der været konstant fred. Så man må sige at Tokugawaslægtens bakufu
var yderst effektivt.
Men
uanset hvor effektivt Tokugawastyret end var, så kunne det ikke holde Vesten
ude for evigt. I 1854 blev bakufuen nødsaget til at åbne landets grænser, ergo
vise svaghedstegn. I 1867 var det lykkedes nogle daimyôer at samle sig sammen
for at gøre oprør, i kejserens navn, mod shôgunen som abdikerede året efter.
Den unge kejser Meiji flyttede fra Kyôto til Edo, som blev omdøbt til Tôkyô,
”den østlige hovedstad”. Japanerne spurgte sig selv om hvordan det kunne være
gået til at Vesten var blevet så stærk, hvorfor man i kejser Meijis
regeringstid hårdt arbejdede på at udvikle Japan fra Tokugawa styrets feudale
samfund til en stor magtnation anderkendt af Vesten, hvilket lykkedes efter den
russisk-japanske krig i 1904, altså på mindre end 40 år.
Folk
som besøgte Japan i Meiji-restaurationen, som den kaldes, oplevede tit at
storbyerne var gigantiske metropoler, men ligeså snart at man kom ud for
storbyernes grænser var hverdagslivet stadig som i tiden før bakufuens fald.
” Men just som man gaar igennem Nagasaki og begynder at ærgre sig over
dette Japan, der synes at være en halvfærdig Udgave af Evropa, standser man i
en gammel Bydel, som er forbleven uberørt af Omvæltningerne, og her føler man
da uventet et Pust af Gammel-Japans Poesi…
Det er den store
japanske Dissonans. ”[38]
Konklusion
Var
sakoku politikken det rette valg? Det er svært at sige. Japans økonomi voksede
eksponentielt i første halvdel af perioden, men standsede så accelerationen i
anden halvdel. Der herskede fred igennem hele Edoperioden, men samtidig var
meget af den fred forskyldt af at bakufuen pressede på daimyôernes økonomi så
de ikke kunne rejse oprør imod shôgunen, altså var freden ikke nødvendigvis
grundet sakoku politikken.
Japanerne
faldt også bagud med udviklingen inden for teknologien. Fra at have været et
land på nogenlunde lige fod med Vesten i 1630’erne, var Japan håbløst bagud da
Vesten trængte sig på i 1800-tallet, og grænserne blev åbnet i 1850’erne. Denne
teknologiske forskel kunne have været undgået hvis Japan ikke havde lukket
grænserne.
Uddannelse
spredte sig til en langt større befolkningsgruppe end tidligere, men det var
først med tilladelsen til importen af vestlige bøger at uddannelse begyndte at
tage fart altså noget der ikke ville være sket hvis ikke Japan havde lempet på
reglerne angående import.
Til
gengæld betød sakoku også at da malerene begyndte at fremvise landets skønhed i
billeder, var det uden nogen særlig indflydelse fra omverdenen på naturen og
det daglige liv i Japan, hvilket har givet nogle fantastiske malerier af
hverdagen i Japan, og en idé om hvordan landet har set ud inden at Vesten blev
lukket ind.
Endvidere
har samarbejdet der begyndte imellem de forskellige domæner uden tvivl haft den
indflydelse at landet, ved bakufuens fald, var nærmere én nation, end det nogensinde
havde været tidligere, noget der højst sandsynligt hjalp Meiji-regeringen med
lettere at kontrollere landet i dets forsøg på at indhente Vesten. Der gik jo
ikke lang tid før at Japan, fra at være et såkaldt ”underudviklet land”, blev
accepteret på lige fod med Vesten.
Så
efter at have opvejet det positive imod det negative må jeg konkludere at
sakoku politikken i sin helhed var en god ting for Japans udvikling, om end kun
lige med nød og næppe.
Bilag 1.
I
Japan har man i fra gammel tid, i en hvis grad helt frem til i dag, holdt styr
på årene der er gået, ved at opkalde perioder efter en kejsers regeringstid. Så
Kyôhô perioden omhandler de år at kejser Kyôhô sad på tronen. Ligeledes ville i
år, 2015, blive kaldt ”Heisei 27”, eftersom at det er 27 år siden at den
nuværende kejser tiltrådte sit embede.
Bilag 2.
Nihon
(日本) Japan Edo jidai (江戸時代)
Edoperioden
Oda
Nobunaga (織田信長) Toyotomi
Hideyoshi (豊臣秀吉)Tokugawa Ieyasu (徳川家康) Shôgun
(将軍)
Bakufu
(幕府) Bushidô
(武士道)
Kokugaku
(国学) Nationale studier Sakoku (鎖国)
Det lukkede land
Rangaku
(蘭学) Hollandske studier Jôkamachi (城下町)
By under slot
Wakizashi
(脇差) Katana
(刀)
Koku
(石) Måleenhed svarende til ca. 180 liter Hatamoto (旗本)
Bannermand
Sankin
kôtai (参勤交代) Skiftende residens Gokaidô (五街道)
Fem hovedveje
Nanushi
(名主) Landsbyoverhoved Shôya (庄屋)
Landsbyoverhoved
Ôsaka
(大阪) Kyôto
(京都)
Ukiyo
(浮世) Den flydende verden Nô (能)
En genre inden for teater
Kabuki
(歌舞伎) En genre inden for teater Geisha (芸者)
Underholdende person
Yoshiwara
(吉原) Forstad til Edo Kojiki (古事記)
Nihon
Shoki (日本書紀) Kaikin
(海禁) Maritime forbud
Hinin
(非人) Ikkeeksisterende person Chônin (町人)
Byfolk
Fûsetsugaki
(風説書) Sladderskrift
Bilag 3.
Litteraturliste:
Cavling,
Henrik: (1901). Østen – Skildringer fra en rejse til Ceylon, Burma, Singapore,
Bangkok, Kina og Japan. Gyldendalske boghandels forlag.
Maison,
Richard & Caiger, John. (1997). A History of Japan. Tuttle Publishing.
Skovsted Hansen,
Annette & Ipsen, Lene. (2011). Japan mellem øst og vest. Systime
A/S.
Spahn,
Mark & Hadamitzky, Wolfgang & Fujie-Winter, Kimiko. (1989). Japanese
Character Dictionary. Nichigai Associates Inc.
Storry,
Richard. (1968). Japans historie. P. Haase & Søns Forlag.
Teeuwen,
Mark & Wildman Nakai, Kate. (2014) Lust, commerce, and corruption – An
Account of What I Have Seen and Heard by an Edo samurai (forord). Columbia
University Press.
Vargö,
Lars. (2009). Japan – Kultur og historie. Askholms Forlag.
Mønster-Kjær,
Esben. (2014). Shogun: Forræderi samler Japan. Illustreret Videnskab –
Historie nr. 15, side 64-71
James
Clavell’s “Shôgun” (TV) (DVD): Shôgun 30th Aniversary: Paramount
Pictures, 1980
Wikipedia.
(2015, 5. februar). Dutch-Portuguese War.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch%E2%80%93Portuguese_War
Wikipedia. (2014, 24. juli). Sakoku Edict of 1635. http://en.wikipedia.org/wiki/Sakoku_Edict_of_1635
The Samurai
Archives: SamuraiWiki. (2014, 11. oktober). Fusetsugaki.
http://wiki.samurai-archives.com/index.php?title=Fusetsugaki
The Center for
Asian Studies, University of Colorado. (2010). A Case study of Tokugawa Japan through Art: Views of a Society in
Transformation. http://www.colorado.edu/cas/TEA/curriculum/imaging-japanese-history/tokugawa/essay.html
Macrohistory
and World Timeline. (2014). Tokugawa
Japan, to 1700. http://www.fsmitha.com/h3/h24jpn-b.html
Reddit -
AskHistorians. (2014, juni). Literacy
rates in pre/modern Japan. Why was schooling such a part of Japanese culture?
Was it the sames as the confucionalist bureaucracy testing or something else?
http://www.reddit.com/r/AskHistorians/comments/27vf5f/literacy_rates_in_premodern_japan_why_was/
Billeder
Kort over Japans regioner.
Hokusai: One hundred poems – Farms and people
Hiroshige: 53 posts of Tôkaidô – Okazaki
[1]
Hansen & Ipsen; Japan mellem øst og vest: side 10
[3] Mason og Caiger; A History of Japan
s. 177-178
[4]
Mønster-Kjær: side 68-69
[5]
Mason og Caiger: side 192
[6]
Vargö: side 112
[7]
Kinesisk filosof ca. 1130-1200 som formulerede neokonfuscianismen
[8]
Vargö: side 113
[9]
Teeuwen & Nakai: side 14
[11]
Vargô: side 112
[12]
To samlinger af fortællinger om Japans forhistorie fra 700-tallet
[13] Vargô: side 116
[14] Spahn, Hadamitzky & Fujie-Winter:
2a6.11
[15] Teeuwen & Nakai: side 7
[16] Teeuwen & Nakai: side 7
[17] James Clavell’s ”Shôgun”: disk 1
[19] Maison & Caiger: side 230
[21]
Teeuwen & Nakai: side 12-13
[22]
Teeuwen & Nakai: side 14
[25]
Ifølge gammel tradition var Kina i midten, Japan til øst, Korea til syd og
Indien i vest.
[27]
Portugal og Holland var i krig med hinanden på dette tidspunkt. http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch%E2%80%93Portuguese_War
[28] Maison & Caiger: side 203
[29] Storry: side 55
[30] Storry: side 55
[32] Maison & Caiger: side 220-221
[34]
1716-1745
[35]
Såkaldt fordi de blev udstedt mens Kyôhô var kejser i Japan: 1716-1736: Se
bilag 1
[36]
Kommandør Perrys flåde stod med ladte kanoner klar til at angribe landet hvis
Japan nægtede at åbne nogle handelsstationer med USA.
[38]
Cavling: 302-304
Ingen kommentarer:
Send en kommentar