Okay, så jeg
nævner ingen navne, men jeg var på et kursus en halvanden uges tid siden, iggå’,
og her blev jeg vidne til en lemfældig behandling af historiebrug. Nu er jeg jo
historiestuderende, så den slags ramte altså hårdt.
Ikke nok
med, at han, hvilket han bagefter indrømmede, googlede Cæsar, og tog det
første, det bedste billede, uden at sikre sig at det faktisk var et billede af
Cæsar, det var Augustus, som jeg måtte ”irettesætte ham i bagefter.
Men han
fortsatte med at snakke om Harald Blåtand, om hvor stor og vigtig en rolle han
spillede i Danmarks historie og kristningen af landet; til hvilket jeg måtte
vende mig bort for ikke at skære alt for alvorlige grimasser af ham.
Han er en
god ven, og han skulle egentlig undervise i lidt kristen teologi på kursuset,
hans pointe med at bringe disse historiske personer op, var at fortælle at der
findes flere kilder der fortæller at Jesus var en ægte person, end der er
kilder der beviser at de andre har levet. Noget andet som kan diskuteres, men
jeg lader ham slippe fri dér; han havde jo nok ikke regnet med at der ville
være en historiestuderende blandt dem han skulle undervise, så han er tilgivet.
Til næste gang i hvert fald. :P
Nå, men
Harald Blåtand…
Som sagt,
blev Harald beskrevet som en super vigtig del af Danmarkshistorien og
kristningen af selvsamme land. Men hvor meget belæg er der egentlig så’n en
påstand?
Udover et
par krøniker skrevet af de tyske munke, er der vist ikke andre samtidige kilder
end den store Jellingesten som beviser at Harald overhovedet har eksisteret.
Hvad er det nu lige der står på stenen?
”Kong Harald bød gøre disse kumler efter Gorm
sin fader og efter Thyra sin moder – den Harald, som vandt sig hele Danmark og
Norge og gjorde danerne kristne.”
”Den Harald,
som vandt sig hele Danmark og Norge og gjorde danerne kristne.” Er det ikke
lidt selvophøjende? Men okay, lad os tage det ét skridt ad gangen.
Danmark.
Hvad var Danmark dengang? Jo, nogen forskere mener at der var et folk i Jylland,
jyderne, for hvem Hardeknud sandsynligvis har været konge over, og et folk i
Skåne, danerne, som var nedvandret fra göterne, da disse havde en kamp imod deres
ærkefjender, svererne.
Hardeknud
har nok arrangeret et ægteskab mellem sin søn Gorm og danerkongens datter
Thyra, danernes bod, eller skønhed, og så har deres søn, Harald så kunne kræve
kongeretten hos både jyderne og hos danerne. Endvidere har det muligvis også
været så, at Hardeknud kun var konge fra Jelling, altså Midtjylland, og ned til
Hedeby i Slesvig, så det at Harald vandt sig hele Danmark har, i så fald, også
betydet at han erobrede Nordjylland.
Harald har derefter
sat sig for at fastsætte sit præg som hersker i landet, med udbygningen af
vikingeborgringene, af hvilke man har fundet seks fordelt rundt om i landet.
Dog mangler der nogle i Jylland, syd for Hobro. Eller også har Harald, haft sit
hovedsæde i Jelling, kongerækken frem til Christian den første kaldes jo
Jellingedynastiet, og har derfor ikke haft så stort behov for at bygge sydfor.
Det kan også være at hans byggeprojekter ikke nåede sydfor Jelling inden han
døde, den senest opdagede vikingeborg ’ Vallø Borgring’ ved Lellinge nord for
Køge, ser ud til at have været under angreb, og sat i brænd, inden at den var
færdigbygget. Vi ved at sønnen Svend Tveskæg gik i oprør mod Harald, og vandt
til sidst krigen.
Det kan
selvfølgelig, også bare være fordi, at man ikke har fundet flere. ’Vallø
Borgring’ blev først fundet i 2014, så det er da meget muligt at der er flere
gemt rundt om i landet.
Hvad angår
Norge derimod; det var i hvert fald ikke hele Norge, men det kommer jo så også
an på hvor’n man fortolker teksten på stenen. ”Den Harald, som vandt sig hele
Danmark og Norge”, kan læses som hele Danmark og hele Norge, eller som hele
Danmark og de områder i Norge der er værd at erobre. Harald erobrede hvad der
svarer til den anden fortolkning.
Den sidste
del af Jellingestenens inskription; ”og gjorde danerne kristne”, meh…
Historien om
Harald og kristningen af Danmark under Poppo, var jo engang i løbet af 960’erne,
50’erne allertidligst, men hov hvad med Ansgar? Nordens apostel? Han missionerede
jo i Danmark, og Skandinavien, 100 år tidligere, og arkæologer har fundet beviser
på kristne menigheder i Ribe før Harald.
Så hvad var
det præcist Harald egentligt gjorde, for at ”gøre danerne kristne”? Han fik jo,
i bund og grund, bare hejst en sten. Ja, der står på stenen at Danmark blev kristen,
men mon ikke man kan se det som en monarks underskrift på en lov der bestemmer
statsreligionen? Ligesom dronningen skal underskrive alle de love Folketinget
udsteder før de er officielt gældende.
Nyere
forskning tyder også på, at Poppos mission til Danmark var et magtpolitisk spil
fra den tyske kejser Otto I, som ville udbrede sin magt, og gjorde det ved at
udvide ærkebiskopsædet i Hamburg-Bremens kontrol til at gælde de områder nordpå,
hvor tyske missionærer havde startet små menigheder. Otto siges også, i visse
kilder fra perioden, at have indsat biskopper i de tre største danske
menigheder: Slesvig (Hedeby), Ribe og Aarhus. Disse biskopper har så haft til
opgave at missionere østpå, og fortsætte med at udvide Hamburg-Bremens område.
Så Haralds
rolle som en vigtig person i Danmarkshistorien kan argumenteres, han samlede
landet, og centraliserede kontrollen så meget som dengang var muligt, som set
med bebyggelsen af de ensartede vikingeborge.
Men hans
rolle som religionspolitisk reformator i Danmark? Der har han nok bare taget den
mulighed som så ud til at have den bedste politiske fremtid. Vikingetogterne
var jo begyndt at give mindre i gevinst, iggå’, og den kristne tro havde spredt
sig rundt i landet.
Det er endda
muligt at Harald allerede var døbt inden at Poppo kom til Danmark, da mange
vikinger havde søgt soldaterarbejde sydpå, men for at kunne være med i hæren i
et kristent land skulle man være døbt, så vikingerne lod sig døbe, også selvom
at de ikke troede på religionen.
Der er endda
historier der fortæller at når man blev voksendøbt, fik man gaver, fordi nu var
man en del af den frelste verden, så flere danske ”konvertitter” er beskrevet
at have forsøgt at blive døbt flere gange. Flere dåber betyder jo naturligvis
flere gaver.
Vikinger
havde regnet pensionen ud.
Et andet
tegn på at Harald ikke var så vigtig når det kom til Kristendommens udbredelse
i Danmark er at de samtidige kilder taler om at Haralds søn, Svend Tveskæg, var
en tyran som overhovedet ikke var tolerant overfor kirken, så alt hvad Harald
end har udrettet, hvis noget, er så’n set gået til grunde under hans efterfølger.
Svends
ældste søn, Harald II, kendes der ikke meget til, andet end at han døde ung, og
blev efterfulgt af lillebroderen Knud den Store.
Knud skulle
eftersigende have været mere åben overfor Kristendommen, og efter at have
erobret England, skal han have sendt nogle engelske biskopper til Danmark for
at prædike, og endda indsætte én i Odense, som ser ud til at have groet en
større menighed siden kejser Otto I’s indsættelse af de tre biskopper
tidligere.
Hardeknud
havde for travlt med at holde England under sin kontrol, så da den norske kong
Magnus invaderede Danmark, kunne han intet stille op, og måtte lade fætteren
Sven Estridsen bekæmpe Magnus, hvilket han fejlede.
Magnus
kaldes godt nok den gode, og man skulle tro, at da alle de skriftlige kilder er
skrevet af gejstligheden, at det ville være et tilnavn Magnus har fået fordi
han var god ved kirken, men det virker mere som om at han fik det tilnavn,
fordi det lykkedes ham at stoppe de evindelige piratangreb fra Venden mod det
sydlige Danmark.
Før vi har
set os om er vi nået til år 1047. Kong Magnus den Gode dør, og Sven Estridsen
bliver valgt til konge. Her har vi med en konge der i Danmarkshistorisk
henseende virkelig var vigtig for den kirkepolitiske udvikling i landet.
Jeg har
nævnt at der har været biskopper i Slesvig, Ribe, Aarhus og Odense inden at
Sven Estridsen kom til. Der er vist imidlertid også dukket en biskop op i
Roskilde, inden at Sven blev konge, så det er fem biskopsæder.
Vi har
pavebreve fra 1070-1075 adresseret til Sven Estridsen, så vi ved at han har
haft pavestolen i Rom i tankerne når han udførte sin politik.
Der er i
nyere forskning sat spørgsmålstegn ved hvor meget Sven egentligt havde at sige
i udviklingen af den danske kirke når det kom til stykket; udvikling sker jo
hele tiden, men han har i hvert fald stået i spidsen for at Danmarks
biskopsæder skulle fastlægges
Det her var Danmarks bispesæder omkring 1200, men fjern Rügen og Femern, så passer det med slutningen af 1000-tallet |
Endvidere er
det i Sven Estridsens tid at man begynder at udskifte de gamle, udskiftelige,
trækirker med de moderne, (næsten) permanente, stenkirker. Så han har også
nogle stenkilder der bekræfter hans virke, omend de ikke er skriftlige, og nok derfor
er der mange der glemmer ham, når de taler om vigtige skikkelser i
Danmarkshistorien.
Man kan også i de førnævnte pavebreve læse at Sven forhandlede med paven, Gregor VII, om det ikke var muligt at få et dansk ærkebiskopsæde, så'n at man kunne blive fri fra den tyske kirkes overhøjhed, og få egen suverænitet.
Dette ønske, fra Svens side, blev dog først godkendt under den fjerde søns, Erik Ejegods, regeringsperiode i 1103/04.
Hvis Sven var så god mod kirken, hvorfor nægtede paven så at give ham et selvstændigt ærkebiskopsæde? Nogle mener det var på grund af Gregors investiturstrid med den tyske kejser Henrik IV, om hvem der skulle være den som bestemte mest. Paven, eller kejseren. Hvis paven kunne få en allieret indenfor det tyske rige, den tyske ærkebiskop Liemar holdt med kejseren i godt tredive år frem til sin død, kunne paven måske få indflydelse ind i det tyske rige. Dette viste sig at være nytteløs, da de tyske kejsere ikke rykkede sig fra deres krav på overhøjhed.
Men på trods af Sven Estridsens kamp for det kirkelige Danmark, var der under sønnen Harald Héns regering, som bevidnet af flere pavebreve, ikke særlig stor støtte blandt verdslige til kirkens gejstlige. Pave Gregor VII sendte et brev til Harald Hén om hvordan en ægte kristentro konge skulle regere, selvfølgelig efter sine egne, gregorianistiske, idealer, og efter nogle år, beder han Harald om at sende en udsending til Rom for at blive opdateret på situationen i Danmark.
Ifølge Pavens tredje brev til Harald, må vi konkludere at det ikke gik så godt i Danmark. Slægtssamfundet stod stadig stærkt og forfulgte præster og laverestående kvinder, for alt som ikke gik godt.
Broderen Knud den fjerde, kæmpede også for kirkens rolle i samfundet, og på grund af det blev han jagtet af slægterne, og dræbt i Skt. Albani kirke i Odense. Odensekirkens klerker brugte dette mord, som et angreb på kirken, og Guds vrede kunne ses, da broderen Olufs (Hunger) regering blev ramt af stor hungersnød, og andre plager, som først endte efter Olufs død, broderen Erik Ejegods kroning, og Knud den fjerdes helgenkåring til Knud den Hellige.
Erik kronedes til konge i 1095, og Knud blev, officielt, helgenkåret i 1100, og som før nævnt, får Danmark et selvstændigt ærkebiskopsæde, i Lund, i 1103/04, kilderne er lidt uklare. Først med Odensekultens kanonisering af Knud den Hellige, kan man for alvor begynde at tale om at der er sket en reel ændring i samfundet, i en kirkelig henseende.
Godt 140 år efter Harald Blåtands død.
Man kan også i de førnævnte pavebreve læse at Sven forhandlede med paven, Gregor VII, om det ikke var muligt at få et dansk ærkebiskopsæde, så'n at man kunne blive fri fra den tyske kirkes overhøjhed, og få egen suverænitet.
Dette ønske, fra Svens side, blev dog først godkendt under den fjerde søns, Erik Ejegods, regeringsperiode i 1103/04.
Hvis Sven var så god mod kirken, hvorfor nægtede paven så at give ham et selvstændigt ærkebiskopsæde? Nogle mener det var på grund af Gregors investiturstrid med den tyske kejser Henrik IV, om hvem der skulle være den som bestemte mest. Paven, eller kejseren. Hvis paven kunne få en allieret indenfor det tyske rige, den tyske ærkebiskop Liemar holdt med kejseren i godt tredive år frem til sin død, kunne paven måske få indflydelse ind i det tyske rige. Dette viste sig at være nytteløs, da de tyske kejsere ikke rykkede sig fra deres krav på overhøjhed.
Men på trods af Sven Estridsens kamp for det kirkelige Danmark, var der under sønnen Harald Héns regering, som bevidnet af flere pavebreve, ikke særlig stor støtte blandt verdslige til kirkens gejstlige. Pave Gregor VII sendte et brev til Harald Hén om hvordan en ægte kristentro konge skulle regere, selvfølgelig efter sine egne, gregorianistiske, idealer, og efter nogle år, beder han Harald om at sende en udsending til Rom for at blive opdateret på situationen i Danmark.
Ifølge Pavens tredje brev til Harald, må vi konkludere at det ikke gik så godt i Danmark. Slægtssamfundet stod stadig stærkt og forfulgte præster og laverestående kvinder, for alt som ikke gik godt.
Broderen Knud den fjerde, kæmpede også for kirkens rolle i samfundet, og på grund af det blev han jagtet af slægterne, og dræbt i Skt. Albani kirke i Odense. Odensekirkens klerker brugte dette mord, som et angreb på kirken, og Guds vrede kunne ses, da broderen Olufs (Hunger) regering blev ramt af stor hungersnød, og andre plager, som først endte efter Olufs død, broderen Erik Ejegods kroning, og Knud den fjerdes helgenkåring til Knud den Hellige.
Erik kronedes til konge i 1095, og Knud blev, officielt, helgenkåret i 1100, og som før nævnt, får Danmark et selvstændigt ærkebiskopsæde, i Lund, i 1103/04, kilderne er lidt uklare. Først med Odensekultens kanonisering af Knud den Hellige, kan man for alvor begynde at tale om at der er sket en reel ændring i samfundet, i en kirkelig henseende.
Godt 140 år efter Harald Blåtands død.
Så hvad kan
vi konkludere?
Harald
Blåtand var bare en tilfældig person, der lykkeligvis var søn af både den jyske
og den danske kongefamilie, og kunne dermed kræve kongetronen over hele landet,
men ellers har han bare underskrevet et dokument som bekræfter hans virke som
konge.
PS. Dette
her er bare skrevet for sjov. Intet seriøst er ment med dokumentet, for ellers
ville jeg have skullet sætte kildehenvisninger ind for hver gang jeg nævnte en
mening.
Det her er
baseret på rigtig forskning, men I bør ikke tage min mening her så seriøs. :P
Ingen kommentarer:
Send en kommentar