Med det
tredje semester afsluttet, må det være på tide at give en kort opridsning af
hvad uddannelsen har budt på i det forgangne efterår, da dette jo efterhånden
er ved at blive en tradition. Jeg har jo sådan set skrevet om disse fag herpå
bloggen allerede, så det bliver ikke så detaljeret som de forrige gange.
Bemærk, som
jeg skriver dette har jeg endnu ikke fået svar tilbage fra mine to skriftlige
eksamener.
Tredje
semester har bestået af følgende tre fag:
15 ECTS –
Kildenært Emne
10 ECTS –
HUM-Fag
5 ECTS –
Litteratur- og Informationssøgning
Kildenært
Emne er en direkte fortsættelse af andet semesters Kildeintroducerende Emne,
dvs. for mig var emnet den kulturelle kolde krig. Pensummet fra andet semester
bruges her som baggrundsviden til hvad efterårsemnet virkeligt går ud på. At de
studerende skriver deres første større selvvalgte opgave (”Fri Hjemmeopgave”)
over deres kildeintroducerende/kildenære emne. Opgaven har en længde på 15-20 ”normalsider”
(”normalside” = 2400 tegn inklusive mellemrum), og bliver blandt andet bedømt
på hvor god den studerende har været til selv at finde kildemateriale, bedømme
dets brugbarhed og sætte det i kontekst med fagets emne. Skemalagt har været et
par vejledningssessioner med underviseren, men ellers er alt arbejdet ment som
skulle værende individuelt.
HUM-fag
(Humaniorafag) er udbud af fag fra diverse humanistiske uddannelser som enhver
humaniorastuderende skal vælge mellem. Jeg havde faget ”Middle Eastern Politics”
udbudt fra Arabiske Studier. For at kunne tage eksamen i HUM-fag skal man
udføre ”tilfredsstillende aktiv deltagelse i undervisningen”. I mit fag om
mellemøstlig politik har vi fået introducerende undervisning i emner som:
styringsformer (kongerige eller ”republik”); forskellen på olierige lande og
ikke så olierige lande; Irans Islamiske Republiks regeringsstruktur; og autoritære
styringsforhold.
Den skriftlige eksamen består af to dele: en 7-9 siders opgave over et selvvalgt emne og en 1½-2 siders reflektion over faget, "hvorfor valgte jeg dette fag? Hvad har jeg fået ud af det?" m.m.
Litteratur-
og Informationssøgning er et mærkeligt fag. Jeg har næsten glemt at jeg i det
hele taget har haft det. Faget er en introduktion til det at søge efter
litteratur til ens opgaver gennem Universitetsbiblioteket (Det Kgl. Bibliotek
Aarhus/Statsbiblioteket) og diverse databaser, f.eks. Daisy (Rigsarkivets
database). Vi har også fået introduktionsbesøg på Rigsarkivet (Landsarkivet i
Viborg), og på Stadsarkivet nede på Dokk1. Vi har fået udleveret forskellige
former for opgaver at løse under undervisningen (hvis man da kan kalde det
undervisning). F.eks. en ”oversættelse” af et 1700-tals dokument.
Alt dette er
godt at vide, især i en uddannelse hvor det at kunne finde relevant læsestof er
en af grundpillerne. Men netop derfor er det et mærkeligt fag at have på tredje semester. Vi skulle bruge nogle
af disse færdigheder i løbet af andet semester, så hvorfor får vi først
undervisning i dem på tredje? Dette er et spørgsmål som VIPerne (VIdenskabeligt
Personale) også har spurgt, og fra den nye studieordning der træder i kraft fra
August vil faget ikke eksistere længere (bortset fra for dem som starter på
tredje semester til den tid). Faget vil fra den nye Studieordning blive fordelt
ind under andre fag.
Eksamen i Litteratur-
og Informationssøgning har bogstaveligt været at møde op til undervisningen; jo der var enkelte opgaver/fremvisninger man skulle lave for at være ”tilfredsstillende
aktiv”, men ingen skriftlige opgaver eller mundtlige prøver overhovedet, og til
syvende og sidst blev beståelsen afgjort af om man havde misset for mange
undervisningsgange eller ej. Så uden at føle at have gjort noget særligt bestod
jeg dette fag i slutningen af november.
Til fjerde
semester har jeg tre 10 ECTS-fag
Historisk
Metode 2
Historisk
Emne 3: Historiebrug
Valgfag
Både
Historiebrug og Valgfag er valgfrie emner.
Til
Historiebrug skal jeg (hvis jeg har forstået emnet ordentligt) rundt og besøge
museer i Aarhus, og undersøge hvordan de bruger deres udstillinger til at
formidle historien.
Til Valgfag skal
jeg have om Jugoslaviens Historie fra etableringen efter første verdenskrig til
sammenbruddet efter Østblokkens fald.
Metode 2 er
et berygtet fag på Historiestudiet, da, efter sigende, hverken studerende eller
undervisere kan fordrage faget, så det bliver spændende at se hvordan det
bliver at få undervisning i.
En anden
vigtig ting til fjerde semester er valget af Tilvalgsfag. Hvad har jeg tænkt
mig at studere ved siden af Historie? Dette valg skal træffes i den første uge
i maj, og er et valg der vil have betydning for resten af mit liv. Jeg har så
småt tænkt en del over det, det sidste halve års tid, men der er nu kun 5
måneder tilbage, og tiden går hurtigt… Tilvalgsfaget er det jeg skal læse 15
ECTS for på femte semester (de resterende 15 ECTS på semestret hører til
Bacheloropgaven), og hele sjette semester. Det bliver et stort valg…
Ingen kommentarer:
Send en kommentar