mandag den 21. november 2016

Noter til opgave i kildekritik

Jeg skulle lave en skriftlig opgave i metodefag (kildekritik) som skulle afleveres fredag den 11., og det kræver at man virkeligt sætter sig ind i de tekster man har fået udleveret.
Opgaven omhandlede tilstedeværelsen, eller manglen af samme, på Thulebasen i Grønland.
Her giver jeg nu alle mine notater jeg lavede til opgaven, inden jeg kunne begynde at skrive.

_______________________________________________________________


Atomvåben i Thule?
På grundlag af en kildekritisk analyse af de gengivne tekster ønskes en drøftelse af:
1)      Hvilken opfattelse havde amerikanske og danske myndigheder af USA’s ret til at have   kernevåben i Thule i 1957 eller før;
2)      Havde de amerikanske myndigheder faktisk udstationeret kernevåben på Thulebasen i 1957 eller før;
3)      Jens Brøsteds opfattelse af spørgsmålet om amerikanske kernevåben i Thule.

Tidslinje og tekstnoter

1951

27. april: T2; Ole Bjørn Kraft, konservativ udenrigsminister i VK regeringen 1950-53, og Helen Eugenie Moore Anderson, amerikansk ambassadør i 1949-53, underskriver grønlandsoverenskomsten. Den Danske Rigsdag underskriver overenskomsten den 8. juni, og traktaten træder umiddelbart i kraft.
Grønlandsoverenskomsten. Danmark og USA har indgået en aftale om NATOs rolle i sikkerheden af det Nordatlantiske traktatområde, herunder Grønland, med følgende artikler:
I.                    For at fremme stabilitet og velfærd i Nordatlanten, har DK og USA forenet deres kræfter for bevarelse af sikkerhed, og evne til at modstå væbnet angreb, og hurtigst muligt løse de opgaver i Grønland som de ifølge NATO-planer har ansvaret for.
II.                  USA som medlem af NATO skal kunne bistå DK i forsvaret af Nordatlanten, da DK ikke er i stand til selv at stå for den.
1.       Begge parters nationalflag skal vaje over forsvarsområderne
2.       Det aftales løbende hvem af de to parter der p.t. der har ansvaret for drift og vedligeholdelse.
3.       Når USA står for vedligeholdelsen:
a)      Den danske øverstkommanderende i Grønland, kan knytte dansk militært personel under kommando af en officer med hvem den amerikanske øverstkommanderende skal rådføre sig i alle sager der omhandler danske interesser for lokale anliggender.
b)      Uden indskrænkning af DK’s suverænitet, skal USA være berettiget til inden for et sådant område samt luftrummet derover og de tilstødende farvande:
-          Forbedre, og indrette området til militært brug
-          Opføre, installere, vedligeholde og drive anlæggene, herunder også til vejr- og forbindelsestjeneste, og oplagre forsyninger
-          Stationere personel og varetage disses sundhed og velfærd
-          Træffe foranstaltninger til områdets beskyttelse og indre sikkerhed
-          Etablere og vedligeholde postforbindelser og varelagre
-          Kontrollere al trafik som foretages af fartøjer, under tilbørlig hensyntagen til de forpligtelser, der påhviler DK’s regering på sø- og luftfartens område
-          Forbedre og uddybe havne, kanaler, indsejlinger og ankerpladser.
c)       DK forbeholder sig ret til at benytte et forsvarsområde i samarbejde med USA i forbindelse med forsvaret af Grønland og Nordatlanten, og dér opføre anlæg og foranstaltninger som ikke er til gene for USA.
4.       Når DK står for vedligeholdelsen:
a)      USA’s regering kan knytte amerikansk militært personel som den danske øverstkommanderende skal rådføre sig med i alle sager der omhandler amerikanske interesser for lokale anliggender i henhold til NATO-traktaten
b)      I samarbejde med DK og uden denne godtgørelse kan USA i forbindelse med forsvaret af Grønland benytte et sådant forsvarsområde og opføre sådanne anlæg og iværksætte foranstaltninger som ikke er til gene for DK
III.                N/A
IV.                N/A
V.                  3) USA har frit adgang til, at overflyve og lande på et hvilket som helst område i Grønland, herunder de grønlandske territorialfarvande, uden andre indskrænkninger.
VI.                N/A
VII.              1) Enhver form for materiel, udrustning og forsyninger til det amerikanske personel, skal være toldfri
2) Ingen amerikansk statsborger i Grønland, eller deres familie, skal betale skat til DK
VIII.            N/A
IX.                N/A
X.                  Bestemmelserne i artiklerne VII, VIII og IX kan afløses af nye overensstemmelser mellem de to regeringer hvis de viser sig uegnet til anvendelse på grønlandske forhold
XI.                Al ejendom som er tilvejebragt i Grønland af USA’s regering, skal forblive USA’s ejendom. Alt inventar kan fjernes uden begrænsning. Ingen amerikanske områder og anlæg behøves blive efterladt i samme stand de blev stillet til rådighed
XII.              Ved ikrafttrædelsen af denne overenskomst skal overenskomsten om Grønland undertegnet i Washington 9. april 1941, ophøre med at være i kraft
XIII.            1) Intet i nærværende overenskomst skal kunne fortolkes som havende indflydelse på kommandoforhold
2) Fortolkningsspørgsmål, som måtte opstå vedrørende anvendelsen af nærværende overenskomst, skal henvises til DK’s Udenrigsminister og USA’s ambassadør i DK
3) I tilfælde af at en af parterne engang vil mene at ændringer i overenskomsten måtte være nødvendige, er de to regeringer enige om velvilligt at overveje enhver henvendelse. Enhver sådan ændring udkræver fælles samtykke
XIV.            1) Denne overenskomst afsluttes under forudsætning for den danske Rigsdags godkendelse. Den træder i kraft den dag, på hvilken meddelelse om sådan godkendelse gives regeringen i USA
2) Overenskomsten skal forblive i kraft i samme tidsrum som den Nordatlantiske traktat

Undertegnet i København i to eksemplarer på dansk og engelsk, begge tekster af lige gyldighed.

1952

22. – 26. december: Præsidenten og forsvarsministeren indleder en undersøgelse ”med henblik på bygning af opbevaringsfaciliteter for atomvåben [XXX]”

1953

Januar: T3; U.S.A.F. fremlægger sit planlægnings- og budgetprogram angående brug og større udrustelse af oversøiske baser frem til 1956, herunder Thulebasen. ”1009 Special weapon SQ DET” virker som det vigtigste at udplukke i denne tekst.
Uddrag af U.S.A.F.’s planlægnings- og budgetprogram januar 1953; jf. nedenstående skema

2. februar: Udenrigsminister Freeman Matthews skriver til forsvarsminister Charles E. Wilson ”at baseaftalerne [XXX] er adækvate til at omfatte” den anførte udbygning og deployering ”til disse steder”.

11. februar: (US)Forsvarsministeren meddeler forsvarskommandoen om State Departements resultater, og beder om orientering om hvornår deployeringen af ikke-nukleare komponenter er umiddelbart forestående.

Maj: Thule fangerbefolkningen bliver tvangsflyttet.

8. august: Brev til formanden for Atomenergi Kommissionen med revideret liste over nukleare komponenter, som skal overdrages til forsvarsministeriet. (Dokumentet rykker datoen for udstationering frem, men bekræfter ikke, at den har fundet sted).

1955

T4: Indberetning om TAB. SAC har stationeret et liaison-team, og TAB er erklæret den næstvigtigste base udenfor USA. Basen skal kunne yde nødvendig støtte til 30 bombefartøjer type B-36 med ledsagende transportluftfartøjer type C-124, eller til 45 bombeluftfartøjer type B-47 med 20 tankluftfartøjer type KC-97. Herefter følger så en række beretninger om hvilke og hvor mange luftfartøjer der har besøgt basen mellem 29. oktober 1954 og 25. februar 1955.
I sommeren 1954 er opført et ”Special Storage Area”, som skal opmagasinere atom-ammunition. Et lignende atom-ammunitionsområde kan findes på Goose Bay Air Force Base i Labrador.
Militærkommando, internt med fakta. Hvis amerikanerne havde opbevaret atomvåben i 1955, giver det så mening at der var så stærke diskussioner internt i USA om mulighederne for atomvåben i Grønland i 1957.

1956

30. juni: T5; omtales et communiqué fra 9. januar 1952
Notits om våbenudskiftning, som på amerikanernes side er foretaget i henhold til Grønlandsoverenskomstens art. II (3)(b), om at USA i almindelighed kan indrette, installere, opføre og vedligeholde hvad de vil af materiel. Den 9. januar 1952, indgik Truman og Churchill en aftale om at amerikanske kernevåben i Storbritannien ikke ville blive brugt i krig, uden godkendelig samtykke fra briterne. En pressemeddelelse nævner at det samme gælder for TAB, men der har ikke været nogen officiel henvendelse til USA i denne anledning. William McIlquham Schmidt, fuldmægtig i P.J.V. skønner at der ikke opstår spørgsmål om dansk godkendelse, da der er tale om forsvarsvåben og ikke V1 eller 2 angrebsraketter.
Hvorfor sidder en embedsmand og bruger tid på en journalists artikler? De ved nok godt at de vil blive kontaktet. Der en der skriver, og så er der en der mener at der er grund til at korrigere, der er det her mere pragmatiske i dét.

1957

Strategic Air Command (SAC) overtager fuld kontrol med Thulebasen.

29. maj: Stats- og Udenrigsminister H.C. Hansen erklærer i Folketinget angående USA’s ønske om kernevåben i NATO territorier ”Skulle et sådant tilbud komme til at foreligge, er det ud fra de foreliggende forudsætninger regeringens opfattelse, at det ikke bør modtages.”

21. juni: Brev angående introduktion og opbevaring af SAC og luftforsvarsvåben på Thulebasen, jf. T7

6. august: Brev til ambassadør Peterson fra Defense Department jf. T8

12. august: Besvarelse af 6. august. Gantenbein foreslog at den bedste måde at fortsætte ville være at uformelt indspørge den danske regering om den ville foretrække at få det at vide.

15. august: T6: Memorandum om fremtidsplanerne om at oplagre atomvåben på baser i udlandet. Da der ikke er nogen klausuler om at det er strengt forbudt i nogen af aftalerne, med undtagelse af Bermudatraktaten fra 1941 (før atomvåben), mener Raymund T. Yingling at man kan parafrasere ordlyden til at tillade oplagring af atomvåben. Og om det er klogt at begynde at gøre det uden at spørge de lokale myndigheder til råds først.

23. august: T7; Brev fra Murphy til Sprague; omtale af et brev fra 21. juni (Brev angående introduktion og opbevaring af SAC og luftforsvarsvåben på Thulebasen)
Brev fra (USA) Udenrigsministeriet til (USA) Forsvarsministeriet, om muligheden for at holde atomvåben på dansk territorium hemmeligt. Det fortælles fra ambassadør Peterson i Danmark at den danske befolkning forholdsvis er imod enhver form for atomvåbenlagring indenrigs, og den danske regering vil gerne vide hvis der bliver stillet kernevåben til rådighed i Thule, men vil ikke vide noget officielt.

8. oktober: Brev ”angående introduktion og opmagasinering af kernevåben på Thulebasen i Grønlad”

22. oktober: T8; Brev fra Gerard Smith til Ambassadør Peterson i KBH; omtale af brev fra 6. august (Brev omhandlende Defense Departments ønske om opbevaring af atomvåben for SAC og forsvarsformål på TAB), og besvarelse af samme den 12. august (Gantenbein foreslog at den bedste måde at fortsætte ville være at uformelt indspørge den danske regering om den ville foretrække at få det at vide.)
Gerard Smith “special assistant for atomic energy matters” skriver til den amerikanske ambassadør I Danmark, om at planerne om at placere kernevåben i Thule skrider fremad, og ambassadøren, Valdemar Peterson, selv må bedømme vigtigheden i at fortælle sagen til den danske regering, som ikke vil vide noget officielt.

23. oktober: Statsminister H.C. Hansen afviser forlydende om drøftelser om stationering af langtrækkende raketter i Grønland.

13. november: Ambassadør Peterson besøger statsminister H.C. Hansen, og snakker om den mulige opmagasinering af ”en speciel slags forråd af ammunition”, i Grønland.

16. november: T9; ”H.C. Hansen-papiret”. Ambassadør Peterson har besøgt stats- og udenrigsminister H. C. Hansen, og talt om USA’s planer om at opbevare ’særlige’ våben i Grønland. Ingen større uddybning er fundet sted, Hansen giver ikke flere kommentarer om sagen. At H. C. Hansen ikke giver flere kommentarer, kunne betyde at han ikke har villet stille spørgsmålet for Folketinget, da der sandsynligvis har været en generel holdning imod spørgsmålet, og kunne komme i problemer hvis spørgsmålet kom op.
Undgår selv at tolke, ved bare at citere aftalen. Kommer ikke med nogle reelle planer. ”Hvad jeg ikke ved, har jeg ikke ondt af.”

26. november: T10; Brev fra Murphy til Sprague; omtale af brev fra 8. oktober (”concerning introduction and storage of nuclear weapons at Thule Air Force Base in Greenland”); henvendelse til T7
Brev fra (USA) Udenrigsministeriet til (USA) Forsvarsministeriet, om opdateringerne fra den danske ambassadør, hvordan de har fået grønt lys fra statsministeren, men intet vil blive offentliggjort, for at varetage forbindelserne mellem de to regeringer uden fare for at ophobe befolkningen.

1958

Ifølge Note 16 i Brøsteds tekst, lader det til at udstationeringen er begyndt i 1958. De amerikanske myndigheder gav information til det danske udenrigsministerium om udstationering i 58 og igen i 60’erne.

18. april: T11; Hans Christensen fuldmægtig i Udenrigsministeriet (Fuldmægtig er den laveste faste stilling, den højeste er departementschef) skriver om en artikel i NY Times; Der findes i Grønlandsoverenskomsten ikke holdepunkt for at de amerikanske myndigheder skal give de danske myndigheder besked, men et argument kan blive gjort i artikel II (3)(b) om at den amerikanske benyttelse skal ske uden indskrænkning i DK’s suverænitet. Da de amerikanske myndigheder fortalt den danske regering om planerne til at opbevare atomvåben i Grønland, omend uofficielt, 2 NIKE-raketter med atomladning, tyder det på, at amerikanske myndigheder anså en dansk godkendelse for nødvendig. Erik Skram Nielsen tilføjer et håndafskrift ”Er det hensigtsmæssigt set fra et dansk synspunkt?”, han er senere avanceret frem i systemet, han har forstået systemet.

1959

25. august: T12; Dagbogsnotits af Jens Otto Krag, hvori han beklager at regeringen havde aftalt med amerikanerne om atomvåben i Grønland, udenom det Udenrigspolitiske Nævn, som ellers siden 1953 havde været en Grundlovsfæstet regel, om alle udenrigspolitiske anliggender. Krag spekulerer om muligheden for at fremkomme alle oplysningerne fra Washington.

1964

13. januar: Et B-52 bombefly styrter ned i det vestlige Maryland, USA

17. januar: Notits, om gennemgang af ”akterne”, undersøgelse om dansk-amerikansk ”forståelse” om, at USA-fly under øvelsesflyvninger over grønlandsk område ikke måtte medtage A-bomber.

20. januar: P.J.IV. kontorchef, Per Frellesvig, responderer til departementschef Eske Bruns ovenstående spørgsmål.

1966

Et bombefly styrter ned i Spanien og medfører radioaktiv forurening.

1967

16. november: T13; Der er blevet rapporteret 2 nødlandinger i Thule, i løbet af det forgangne år (1967), af kampfly med kernevåben om bord. Efter bestemmelser fra 1. september 1955 må kampfly fra NATO-lande gerne lande uden indhentelse af tilladelser af diplomatisk vej i danske områder. Men gælder ikke for overflyvning af og landing på Færøerne og i Grønland. Her gennemgås også nogle af reglerne i grønlandsoverenskomsten fra 27. april 1951: De Forende Staters luftfartøjer har ”adgang til at overflyve og lande på et hvilket som helst område i Grønland, herunder de grønlandske territorialfarvande, uden andre indskrænkninger end sådanne, hvorom der måtte blive opnået enighed” De danske myndigheder kender intet til, om amerikanerne flyver rundt og lander i Grønland med atomvåben. Forfatteren er lidt forbløffet over at spørgsmålet om amerikanske overflyvninger med atomvåben først nu begynder at dukke op, da det ellers var mere sandsynligt i perioden før interkontinentale raketter. Hvis offentligheden begynder at spørge hvorfor amerikanske atomfly lander på dansk territorium, så henviser han til svaret: USA beskytter Vestens sikkerhed, og der er for få flyvepladser i det arktiske område, så nogle gange bliver de nødt til at lande i Grønland.

1968

Vietnamkrigen, Ungdomsoprøret, og befolkningens opinion om atomspørgsmålet, har rykket ved meningerne.

Søndag 21. januar kl. 16:39 lokal tid (21:39 dansk tid) styrter et amerikansk B-52 bombefly med en last af fire brintbomber ned på havisen nær Thule.

Mandag 22. januar: T14; Udenrigsminister Hans Tabor, udtaler sig kl. 17.10 og Statsminister Krag, kl. 17.40, begge om amerikanske overflyvninger i Grønland baseret efter muligheden angivet i T13.

Tirsdag 23. januar Folketingsvalg

27. januar: T15; USA’s State Department er ikke imponeret over Tabor og Krags udtalelser, og dansk ambassadør i Washington, Torben Rønne, får nogle guidelines at videregive til den danske regering af det amerikanske udenrigsministeriums afdeling for europæiske anliggenders leder John Marshall Leddy. Alle senere mulige udtalelser om kernevåben på grønlandsk territorium skal først drøftes med de amerikanske myndigheder inden at de bliver offentliggjort. USA vil helst af sikkerhedsmæssige årsager, ikke bekræfte/afkræfte placering af atomvåben på nogen af deres hemmelige baser. Der gøres opmærksom på H.C. Hansen-papiret.

1. februar: T16; Udenrigsministeriel notits, set af Udenrigsministeren og af Udenrigsråden (Janus Paludan), omhandlende John Leddys samtale med Torben Rønne (T15)

1995

T1;

Det vil også gøre godt at forklare hvorfor jeg har valgt at lade være med at bruge diverse tekster hvis så.



B-36 = Convair B-36 Peacemaker; var det største trykbordsdrevne fly i eksistens. Opererede i perioden 1949-59, kun brugt af amerikanerne. Det længste vingefang på noget kampfly til dato. Det første bombefly med kapaciteten til at fragte et hvilket som helst kernevåben i det amerikanske arsenal uden yderligere modifikationer til flyet. B-36 kunne flyve interkontinentalt uden genopfyldning, og var det primære køretøj til kernevåbensfragtning brugt af SAC indtil det blev udskiftet af det jetmotorerede Boeing B-52 Stratofortress fra 1955.

C-124 = Douglas C-124 Globemaster II, kælenavn ”Old Shaky”; var et tunglastfragtfly. Det primære tungløft transport for USAF og MATS (Military Air Transport Service) i løbet af 1950’erne og de tidlige 1960’ere.

B-47 = Boeing B-47 Stratojet; var et langdistance, seksmotordrevet bombefly designet til at flyve ved høj subsonisk fart, og ved ekstrem højde for at undgå fjendtlige fly. Hovedmissionen var at kaste kernevåben over Sovjetunionen. Udviklingen af B-47 revolutionerede postandenverdenskrigsflyudviklingen, og hjalp til udviklingen af de moderne jet airliners. Flyet så aldrig kamp, men forblev et tegn på SAC’s bombeflysstyrke gennem slut 50’erne og de tidlige 60’ere. Det blev også brugt til en række andre missioner såsom fotografisk- og elektronisk spionage.

KC-97 = Boeing KC-97 Stratofighter; var et fly designet til at kunne genopfylde brændstof hos andre fly i luften. Det øvre dæk kunne holde store laster. Jetbrændstof til at opfylde andre fly befandt sig i tanke på det nedre dæk.

B-52 = Boeing B-52 Stratofortress; langdistance, subsonisk jetdrevet strategisk bombefly. Har været i brug siden 1955. Kapacitet op til 32000 kg våben, og kan gå 14080 km uden luftbåren tankopfyldning. Designet til at bære atomvåben, flyet erstattede B-36. Efter at være blevet opgraderet mellem 2013 og 2015, forventes flyet nu at være i service frem til 2040’erne.



Persongalleri
Erik Andersen: Stilling underordnet Schmidts i P.J.V.
Helen Eugenie Moore Anderson: (1909-97) Amerikansk ambassadør i Danmark 1949-53
William McCormick Blair Jr.: (1916-) Amerikansk ambassadør i Danmark 1961-64
Niels Boel: 1967 kontorchef i P.J.V.
Eske Brun: (1904-87) Landsfoged i Grønland 1932-36 og 39-45. 1949 direktør i Grønlands Styrelse. Departementschef 1950-64
Hans Christensen: I 1958 fuldmægtig i P.J.V.
Poul Fischer: direktør for udenrigsministeriet 1961-71
Per Frellevig: 1967 kontorchef P.J.V.
James Watson Gantenbein: (1900-60) Charge d’affaires ved den amerikanske ambassade i København
Hans Christian Svane Hansen: (1906-60) Socialdemokratisk politiker. MF 1936-60, finansminister 1945 og 47-50, udenrigsminister 53-58, statsminister 55-60.
Poul Hansen: (1913-66) Socialdemokratisk politiker. Forsvarsminister 1956-62, derefter finansminister.
Poul Hartling: Venstrepolitiker tiltrådte som udenrigsminister efter at Krag og Tabor trådte tilbage i 1968.
James B. Knapp: Oberst U.S.A.F.
Ole Bjørn Kraft: (17. december 1893 - 2. december 1980) Konservativ politiker. 1950-53 Udenrigsminister i VK-regeringen
Jens Otto Krag: (1914-78) Socialdemokratisk politiker, MF 1947-73. Handelsminister 1947-50, økonomi- og arbejdsminister 53-57, minister for udenrigshandel 57-58, udenrigsminister 58-62, statsminister 62-68 og 71-72
Aksel Larsen: (1897-1972) Repræsenterede 1932-58 DKP i Folketinget, brød derpå med partiet og dannede SF
John Marshall Leddy: (1914-97) Leder af det amerikanske udenrigsministeriums afdeling for europæiske anliggender 1965-69
Robert Daniel Murphy: (1894-1978) ”Deputy Under Secretary for Political Affairs” i Udenrigsministeriet. Næstøverste i Udenrigsministeriets afdeling for ”politiske sager”.
Charles T. Myers: Lieutenantgeneral chef for N.E.A.C.
Janus Paludan: 1967 Afdelingsleder i P.J.V.
E. Franch Petersen: Forbindelsesofficer på Thulebasen omkr. 1955
Valdemar Peterson: (1903-83) Amerikansk ambassadør i Danmark 1957-61
Dean Rusk: (1909-94) Amerikansk udenrigsminister 1961-69
Torben Rønne: (1919-73) Kontorchef i Udenrigsministeriet (P.J.V.) 1959-62, dansk ambassadør i Washington 65-71, direktør for Udenrigsministeriet 71-73.
William McIlquham Schmidt: 1956 fuldmægtig i P.J.V. (Udenrigsministeriets Poltisk-Juridiske Afdelings 5. kontor – ”NATO-kontoret”)
Axel Serup: I 1958 Kontorchef i P.J.V.
Gerard Coad Smith: (1914-94) 1950-54 ”special assistant” ved Atomenergikommissionen. 1954-57 ”special assistant for atomic energy matters” i det amerikanske udenrigsministerium.
Mansfield Daniel Sprague: (1910-2006) ”Assistant Secretary of Defense, International Security Affairs” i Forsvarsministeriet. Leder Forsvarsministeriets kontor for ”internationale sikkerhedsanliggender”.
Robert T. Stevens: (1899-1983) Amerikansk hærminister/Secretary of the Army 1953-55.
Nils Svenningsen: (1894-1985) Direktør for Udenrigsministeriet 1941-45 og 51-61
Hans Tabor: (1922-2003) Karrierediplomast, udenrigsminister 1. oktober 1967-2. februar 1968

Raymund T. Yingling: Folkeretsekspert i Udenrigsministeriet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar