Efter en ti dage, hvor jeg har haft for travlt til at uploade, har jeg endelig muligheden for at uploade min opgavebesvarelse til metodeopgaven om Atomvåben i Thule.
Jeg har haft travlt med at skrive min første (femsiders) Emnefagsopgave, været på weekendkursus i Strib, og har med mit kor deltaget i to koncerter i Risskov.
Har lige her til formiddag afsluttet semestrets sidste metodefagsundervisning. Hold da op hvor tiden fly'r. Nu handler det om at holde sig inde i metodetankegangen hele vejen frem til eksamenen begynder den 19. december.
Anyways; her følger min opgavebesvarelse om "Atomvåben i Thule", eller i hvert fald hvad jeg nåede at skrive inden at den skulle afleveres.
________________________________________________________________________________
Med den stigende
intensitet i våbenkapløbet mellem USSR og USA, blev USA’s strategi lagt om, fra
brug af fly der skulle lande for at kunne blive tanket op, til fly som kunne
blive optanket i luften, for hele tiden at holde deres bombefly i luften.
Tankflyene skulle opbevares på diverse baser rundt omkring, og en af disse var
Thulebasen i Vestgrønland. Og det er på grundlag af en kildekritisk analyse af
de gengivne tekster, at der ønskes en drøftelse af:
1)
Hvilken
opfattelse amerikanske og danske myndigheder havde af USA’s ret til at have
kernevåben i Thule i 1957 eller før;
2)
Om de
amerikanske myndigheder faktisk havde udstationeret kernevåben på Thulebasen i
1957 eller før
Og efter at have
drøftet de ovenstående, så drøfte
3)
Jens Brøsteds
opfattelse af spørgsmålet om amerikanske kernevåben i Thule.
Inden jeg går videre
med besvarelsen, vil jeg præsentere kildesættet. Der er 16 kilder i alt. T1 er
en tidsskriftsartikel af Jens Brøsted fra 1995, men ellers er alle teksterne
fra perioden 1951-68. T2 er et uddrag af Grønlandsoverenskomsten mellem Danmark
og USA, vedrørende hver nations rolle i forsvaret af Grønland. T3 er et uddrag
af ”United States Air Force”s planlægnings- og budgetprogram fra 1953. T4 er et
uddrag af en indberetning fra den siddende forbindelsesofficer i Thule, om hvad
der er forgået på Thulebasen i 1954-55. T5, T11, T13 + T16 er udenrigsministerielle
notitser. T6-T8 + T10 er en række breve, sendt internt imellem den amerikanske
regering, i perioden fra 15. august til 26. november 1957, angående deres
planer om at installere kernevåben i Grønland, og selvom T9 ikke er en del af
brevvekslingen, så er den maskinskrevne notits, populært kaldet, ”H.C.
Hansen-papiret”, af den danske statsminister, det endegyldige svar,
amerikanerne ventede på, før de ville gå videre med deres planer. T12 er et
dagbogsnotat af daværende udenrigsminister Jens Otto Krag fra 1959. T14
statsministeren udtaler sig om amerikanske overflyvninger, og i T15 uddeler de
amerikanske myndigheder den danske regering en reprimande for sine udtalelser.
Til besvarelsen af den
første problemstilling, vil jeg tage udgangspunkt i planlægnings- og
budgetprogrammet (T3), indberetningen af forbindelsesofficeren om hvad der er
foregået på Thulebasen i vinteren 1954-55 (T4), rækken af amerikansk interne
breve (T6-T8 +T10) da disse taler om hvor langt de kan strække fortolkningen af
USA’s internationale baseaftaler, og mere specifikt om hvordan de skal gå frem
i sagen angående Danmark og Grønland, og H.C. Hansen-papiret (T9). Desuden vil
jeg også inddrage Grønlandsoverenskomsten (T2), da det er på denne, at begge
regeringer baserer deres opfattelser angående USA’s rettigheder til brug af
atomvåben.
Besvarelse af første problemstilling
I 1951 arbejdede den
danske udenrigsminister sammen med den amerikanske ambassadør i Danmark, på at
formulere samarbejdsreglerne i forhold til forsvaret af Grønland. Denne grønlandsoverenskomst,
blev udfærdiget i to eksemplarer, ét dansk og ét engelsk, begge med samme
gyldighedskraft. I dennes artikel II (3) (b) står der at når USA har ansvaret
for drift og vedligeholdelse af et forsvarsområde, skal det gælde at USA har
ret til at; indrette området til militært brug, installere og drive anlæggene,
træffe foranstaltninger til områdets beskyttelse og indre sikkerhed,
kontrollere landinger og starter, bevægelser og operationer som foretages af
skibe og luftfartøjer, så længe det er ”uden indskrænkning i Kongeriget
Danmarks suverænitet over et sådant forsvarsområde.”[1]
Så længe USA ikke krænkede Danmarks suverænitet over Grønland, havde USA altså
ret til at gøre alt det nødvendige militære arbejde på forsvarsområderne.
Planlægnings- og
budgetskemaet, fra januar 1953, er det planlagte budget fra tredje kvartal 1953
til og med fjerde kvartal 1956 over Thulebasen. Det ses at visse former for
kampfly forventes at være stationeret her, såvel som hvilke vejrmaskiner og
luftpost divisioner der skal bruges. Interessant er det at der også står ”1009
SPECIAL WEAPON”, og er regnet med til alle budgettets kvartaler.[2]
Her kan vi se at allerede i 1953 legede de amerikanske myndigheder muligvis med
tanken om at stationere atomvåben i Thule.
I
forbindelsesofficerens indberetning om forhold og aktiviteter på og udenfor
forsvarsområdet ved Thule, får vi at vide, at Strategic Air Command (herefter
SAC), som havde hovedansvaret for den amerikanske atomstrategi, har i
indeværende vinter (1954-55) benyttet sig af Thulebasen mere intensivt en var
tilfældet i vinteren 1953-54.[3]
Ligeledes fortælles det, at der i sommeren 1954 er blevet opført et ”Special
Storage Area”, hvori SAC vil opmagasinere sin atom-ammunition.[4]
Ydermere fortælles også Thulebasens teoretiske kapacitet er den at ”basen skal
kunne yde nødvendig støtte til 30 bombefartøjer type B-36 med ledsagende
transportluftfartøjer type C-124 eller til 45 bombeluftfartøjer type B-47 med
20 tankluftfartøjer type KC-97”[5]
Type B-36 var et bombefly der kunne flyve interkontinentalt uden optankning,
men i modsætning til det lidt senere B-47, kunne det ikke tankes op i luften,
så det hele tiden kunne holdes i beredskab. Indberetningen fortsætter med at
fortælle hvor mange af de fire typer fly der i løbet af vinteren er ankommet
til Thule, og hvornår.[6]
De to bombefly var godt nok designet så de kunne fragte kernevåben, men det
betyder jo ikke at de altid gjorde det, til gengæld viser opførelsen af et
”Special Storage Area”, at de amerikanske myndigheder, i dette tilfælde SAC,
har været forberedte på at opbevare atomvåben på basen. I 1957 blev Thulebasen,
som indtil da havde hørt under North East Air Command, fuldt underlagt SAC.[7]
I det første af de
interne breve hos den amerikanske regering, egentligt et memorandum, skrev
folkeretsekspert i Udenrigsministeriet, Raymund Yingling, til Gerard Smith, som
var ’special assistant for atomic matters’ i det amerikanske
udenrigsministerium, angående observationer af teksten i et ikke-specificeret
brev til forsvarsministeriet. Yingling skriver, at brevet insinuerer, at fordi
de internationale aftaler ikke refererer til atomvåben, og ikke udtrykkeligt
udelukker opbevaringen af den slags våben på baserne, så har USA de nødvendige
rettigheder til at tage initiativet, hvis politisk gennemførlig.[8]
Dette brev, som Yingling taler til, kunne godt passe med et af de breve som
Jens Brøsted refererer i sin tidsskriftsartikel, som han daterer til den 2.
februar 1953, hvor udenrigsministeren skriver til forsvarsministeren og
”meddeler sin konklusion, >>at baseaftalerne [XXX][9]
er adekvate til at omfatte<< den anførte udbygning og deployering
>>til disse steder<<.”[10]
Man skal dog her, være opmærksom på at Brøsted refererer brevet, i stedet for
at citere det, så han kan have udvalgt de dele af brevet som passer til det
resultat han vil frem til. Yingling fortsætter i sit memorandum, at det ikke
vil være ønsktænkeligt at opfordre til at tage initiativet til opbevaring af
atomvåben, bare på grundlaget at USA principielt har en utvetydig ret til at
gøre så.[11] Her ser vi at det
amerikanske udenrigsministerium ser sagen om kernevåben på internationale
baser, som en ret det har. Men at det nok højst sandsynligt ikke vil være en
god idé at starte processen bare fordi de kan.
Efter forhandlinger og
diskussioner internt i den amerikanske regering, blev det 6. august 1957
besluttet at spørge den amerikanske ambassadør i København, Val Peterson, som
var ambassadør i perioden 1957-61, om hans mening på den danske situation. Han
svarer tilbage at han mener, at den bedste fremgangsmådevil være at uformelt
spørge direktøren for udenrigsministeriet om, at i tilfælde af at USA skulle
ønske at opbevare atomvåben i Grønland, ville den danske regering så gerne have
det fortalt. Hvis svaret skulle være positivt, kunne amerikanerne forklare hvad
de har i hensigten at gøre ved at henvise til at autoriteten klart er holdt i
overenskomsten, og derfor kan spørgsmålet om godkendelse ikke rejses.
Ambassadøren gør også opmærksom på, at der er udbredt modvilje til atomvåben i
blandt befolkningen i Danmark, og at statsministeren, i de forløbende måneder,
mindst to gange, officielt har sagt ”nej tak” i tilfælde af spørgsmålet om
atomvåben på dansk jord skulle være opstået.[12]
I et andet brev til
ambassadør Peterson, fra 22. oktober 1957, fortælles det, at spørgsmålet, om at
uformelt indspørge den danske regering om de helst vil have at vide hvis
amerikanerne planlagde at opbevare atomvåben i Thule, er blevet stillet, og
nøje overvejet hos både Department of State og Department of Defense.
Sidstnævnte har udtrykt stærk tvivl i rådførelsen af at spørge danskerne, især
med den danske befolknings modvilje til atomvåben. Måske er det bedst, bare at
gå i gang, uden at give den danske regering mulighed for at komme med
indvendinger, og så måske informere dem efter at våbnene er blevet placeret.
Brevet er skrevet for at få ambassadørens mening om hvad der vil være den bedste
fremgangsmåde herfra.[13]
Ambassadør Peterson
svarer tilbage, at den mest tilrådelige fremgangsmåde ville være at uformelt og
privat informere den danske regering om sagens natur. Peterson bliver derefter
sendt til statsministeren, for at spørge ham om regeringen ville informeres,
hvis USA skulle placere kernevåben i Grønland.[14]
Den 13. november[15] besøger Peterson,
statsministeren og snakker om den mulige opmagasinering af ”supplies of
munition of a special kind” på de grønlandske forsvarsområder. Statsminister
Hansen skriver det bag øret på strengt personlig basis, og den 16. får
ambassadør Peterson en uformel maskinskrevet notits fra statsministeren, med en
håndskreven påskrift af direktør for udenrigsministeriet, Nils Svenningsen. I
notitsen siger statsminister Hansen, at han formodede at den amerikanske
regering ikke så nogen problemer i sagen, da det i dens mening var dækket af
grønlandsoverenskomsten, jævnførende med at; hver regering vil tage sådanne
foranstaltninger som er nødvendige og passende til at udføre deres ansvar i
Grønland[16], den amerikanske regering
er tilladt at opmagasinere forråd og forsyninger for beskyttelse af området[17],
og al materiel skal være tilladt entré til Grønland fri for inspektion[18].
Statsminister Hansengiver ikke yderligere kommentarer.[19]
Så vi kan se at de
amerikanske myndigheder var af den opfattelse, at de havde retten til at
udstationere atomvåben i Grønland, med eller uden dansk godkendelse, og har
haft intentionerne til at gøre det, hvis ikke siden planlægningsbudgettet fra
januar 1953 hvori der stod ”SPECIAL WEAPON”, så i hvert fald siden sommeren
1954, hvor Thulebasen fik udbygget et ”Special Storage Area”, som direkte var
designet til at kunne opmagasinere kernevåben, som fortalt i
forbindelsesofficerens indberetning om aktivitet på basen.
Den danske opfattelse
er ikke ligeså eksplicit udtrykt i teksterne, men med statsminister Hansen og
direktør for udenrigsministeriet Svenningsens stiltiende accept af den
amerikanske regerings planer i ”H.C. Hansen-papiret” virker det til at den
danske regering også var af den opfattelse, at amerikanerne havde ret til at
opstille atomvåben. Desuden må den danske regering have fået indberetninger fra
forbindelsesofficererne på Thulebasen, som den i T4, hvori der direkte står at
der er blevet opført et opbevaringsområde specifikt designet til at
opmagasinere atom-ammunition, såvel som at basens kapacitet er lavet til at
holde bombefly der er designet til at fragte kernevåben. Så den danske regering
må have kendt til den amerikanske regerings fremtidsplaner, og da der ikke er
blevet stillet spørgsmål ved sagen, må jeg konkludere at den danske regering
var enig med den amerikanske i at de havde ret til at opstille kernevåben på
Thulebasen, uden at det stred imod Grønlandsoverenskomsten.
Besvarelse af anden problemstilling
Det bliver sværere at
besvare spørgsmålet om at der rent faktisk var udstationeret kernevåben på
Thulebasen i 1957 eller før, da ingen tekster direkte siger at der er
udstationeret sådanne våben på basen. Ifølge de føromtalte tekster om
planlægningsbudgettet (T3), og indberetningen fra forbindelsesofficeren på
Thulebasen (T4), virker det til at sandsynligheden for at SAC udstationerede
kernevåben i løbet af 1953-55 har været høj, men der er ingen der siger at ”SPECIAL
WEAPON” absolut er lig med kernevåben, selvom at det er det mest sandsynlige,
og bare fordi at bombeflyene der er landet på basen i vinteren 1954-55 er
designet til at kunne fragte kernevåben, betyder det ikke at de altid har gjort
det.
I brevet fra det
amerikanske udenrigsministerium til ambassadør Peterson i København, af oktober
1957 (T8), fortælles det at de amerikanske myndigheder er parate til at begynde
udstationeringen af Thule med atomvåben, selv uden at informere den danske
regering om planen. ”In the present circumstances we are inclined to agree that
it probably would be better simply to take the action without creating the
opportunity […] for the Danish Government to raise som objection.”[20]
De har siddet med fingeren hvilende på aktiveringsknappen og spændt ventet på
ambassadørens mening om sagen. Dette har været 22. oktober 1957, og de får det
endelige grønne lys til at starte oplagringsprocessen den 26. november samme
år. Det har muligvis villet tage mere end en måned at få fragtet kernevåben fra
USA til Thulebasen i det nordvestlige Grønland, hvilket vil betyde at USA ikke
har kunnet have udstationeret kernevåben på basen i 1957.
Men det er en
spekulation over at det ville tage en hel måned at fragte våbnene til Thule.
Eftersom at regeringen var parat til at gøre det uden dansk godkendelse tilbage
i oktober har de nok gjort alle forberedelserne klar før de fik
statsministerens godkendelse, så de har kunnet blive fragtet op med det samme.
Desuden har USA haft en anden vigtig base i området, nemlig Goose Bay Air Force
Bay i Labrador på Canadas østkyst, der, som benævnt i forbindelses officerens
indberetning, også har et atom-ammunitionsarsenal opført på basen,[21]
hvor våbnene til Grønland kan have stået mens man ventede på statsministerens
godkendelse.
Men en notits fra Hans
Christensen, fuldmægtig i P.J.V, som er Udenrigsministeriets Politisk-Juridiske
Afdeling, ofte kaldet ”NATO-kontoret”, fra april 1958 ser ud til at give et
tegn på at der ikke har været atomvåben endnu på daværende tidspunkt. Efter at
have gennemgået grønlandsoverenskomsten, er man kommet frem til at der ”ikke er
noget holdepunkt for, at der udkræves særlig dansk tilladelse til at udstyre
Thule-forsvarsområde med NIKE-raketter med atomladninger”,[22]
udover muligvis artikel II (3) (b) hvor USA må benytte forsvarsområderne uden
indskrænkning i Danmarks suverænitet. Endvidere bringes det op, at eftersom de
amerikanske myndigheder rettede uofficiel henvendelse til den danske regering i
forbindelse med installeringen af NIKE-raketter uden atomladning, har de anset
en dansk godkendelse som nødvendig. Så det er logisk at den amerikanske
regering også forelægger spørgsmål om NIKE-raketter med atomladning for den
danske regerings godkendelse. Notitsen har derefter en håndskrevet note fra en af
P.J.V’s kontorchefer: Enig.[23]
Så det danske udenrigsministerium har forventet at blive spurgt igen, hvis
atomvåben skal oplagres på Thulebasen, men da de amerikanske myndigheder var
beredte på at udstationere våbnene uden godkendelse, har de muligvis set ”H.C.
Hansen-papiret” som al den godkendelse de har haft brug for, og ikke tænkt mere
over godkendelserne.
Til det kan man også
gøre opmærksom på at USA hele tiden har haft den politik, at grundet emnet om
militære operationer med kernevåbens følsomhed, at offentligt hverken bekræfte
eller afkræfte kernevåbens tilstedeværelse på luftfartøjer og baser nogen som
helst steder i verden.[24]
Så amerikanerne har villet gøre opmærksom på at de muligvis villet bruge
Thulebasen til at opmagasinere atomvåben, men de har ikke villet give nogen
informationer om hvornår, hvis overhovedet.
Så jeg tror, at med de
amerikanske myndigheders planer om at opbevare kernevåben i Thule, siden januar
1953, og udbygningen af areal til selvsamme opbevaring i sommeren 1954, deres
vilje til at gå udenom den danske regering og påbegynde udstationeringen uden
godkendelse i oktober 1957, peger alt hen imod opfattelsen af, at amerikanerne
faktisk havde kernevåben udstationeret på basen, selv før de fik
statsministerens godkendelse. At vi ikke har nogen kilder som direkte nævner at
de har været udstationeret, går også i spænd med USA’s politik om at holde
deres kernevåbens placeringer strengt fortrolige hos dem selv.
Besvarelse af tredje problemstilling
[…]
[1] T2
l.57-79
[2] T3
s.549
[3] T4
l.25-26
[4] T4 l.42-48
[5] T4
l.21-24
[6] T4 l.27-40
[7] Indledning s. 524
[8] T6 l.8-13
[9] Ikke-deklassificeret information
[10] T1 l.134-38
[11] T6 l.18-21
[12] T7 l.17-34
[13] T8 l.19-30
[14] T10 l.14-21
[15] Dateringen kommer fra den
amerikanske regerings undersøgelser i januar 1968 af sagen i 1957. T15 l.26-27
[16] T2 l.25-33
[17] T2 l.65-67, 70-71
[18] T2 l. 120-134
[19] T9 l.21-22
[20] T8 l.21-25
[21] T4 l.49-51
[22] T11 l.21-23
[23] T11 l.24-45
[24] T15 l.68-72
Ingen kommentarer:
Send en kommentar