onsdag den 30. november 2016

Hvad indebærer "Historie"-faget egentligt?

Jeg bliver tit spurgt om hvor'n det foregår når man studerer historie på uni.
Jeg har kun studeret et halvt år, og man begynder først det rigtige "Kildenære" studie på tredje semester, så det egentlige "Historikerstudie" begynder først til august/september 2017, men jeg kan da godt give en beskrivelse af mine erfaringer fra første semester.

Jeg har haft tre store emner, som tilsammen tildeler 30 ECTS[1], fordelt:
15 ECTS - Bredt Emne 1
10 ECTS - Metode 1
5 ECTS - VH/DH 1
Bredt Emne 1 er altså det "vigtigste" og VH/DH 1 det "mindst vigtigste", men selvfølgelig er de alle tre lige vigtige.

I Bredt Emne 1 får man på holdet et "nært" studie af en periode i enten dansk eller verdenshistorie, og enten i "ældre tid" frem til ca. 1750 eller "nyere tid" efter 1750. Dette giver fire kombinationsmuligheder, og, selvom det hvist nok ikke står i uddannelses beskrivelsen fra Uddannelsesministeriet, vil de fleste helst have at man på sit 2. semester får den direkte modsatte kombination af mulighederne. Dvs. Jeg har haft ældre dansk historie (Middelalder) på mit første semester, så jeg skal have nyere verdenshistorie (Kolde Krig) på mit andet.
Vi har arbejdet, rigtig, meget med hvad tidligere historikere har haft af meninger om forholdende i Danmarks middelalder. Specifikt har vi arbejdet med forholdet mellem kirke- og kongemagt i Højmiddelalderen (1050-1340) i perioden fra Sven Estridsen (1047-75) til, i korte drag, Ærkebiskopstriden i anden halvdel af 1200-tallet, med specielt fokus på Carsten Breengaards afhandling, fra 1982, "Muren om Israels hus" som vores hovedpensum, men også læst en del af Niels Skyum-Nielsens "Kvinde og Slave", en del af hans serie om danmarkshistorien.
Vi har også læst mindre disputatser om diverse ting som; kongens økonomi, "kan man tale om statsdannelser i middelalderen?", og en analyse af Sven Aggesens "Vederlov" fra ca. 1180. Disse tekster har varieret i sprog, fra dansk til svensk til norsk og engelsk. Især de svenske tekster har der været bred modsigelse til i klassen, men c'est la vie.
Derpå har vi også fået et indblik i hvor sparsomt kildematerialet til middelalderen er. (Især det danske). Og vi har læst nogle uddrag af diverse middelalderlige tekster, såsom; Knud den Helliges gavebrev til Lund; En beskrivelse af hvor'n et valg af ny biskop bør foregå; Sven Aggesens beskrivelse af Valdemar den Stores regering; og lidt af Ælnoths krønike om Knud den Hellige.
Eksamen er på en uge, man skal skrive op til 15 sider, og den ligger i starten af januar.

I Metode 1 har vi fået undervisning i, hvad der gør kildekritik så vigtigt for en historiker. Hvor'n man så på kildekritik i tidligere historikeres værker, såsom Arild Huitfeldt, og hvor'n brugen af kildekritikken er udviklet siden 1800-tallet, gennem Kristian Erslev -> Erik Arup -> Skyum-Nielsen -> I dag.
Derudover har vi haft en masse forskellige kildesæt, som vi har skullet prøve kræfter med. Nogle af dem har jeg tidligere skrevet blogoplæg om, men andre har jeg ikke skulle skrive opgave om, så dem har jeg ikke tidligere omtalt, men de har inkluderet; "Billedstormen i København"; PET og deres rolle i "Henrik Sass-Larsen sagen"; "Svenskernes overgang over Storebælt 1658"; "Niels Kjeldsen: 1864"; og "Slage på Fælleden".
Eksamen er på 48 timer, man skal skrive op til 12 sider, og den ligger i år 19-21. december.

VH/DH 1 er lidt mere avanceret sammensat. Først skal jeg lige forklare navnet: VH = Verdenshistorie & DH = Danmarkshistorie. Det at både verdenshistorien og danmarkshistorien er slået sammen til ét fælles fag, er i sig selv lidt forvirrende, især når man indser, at selvom at de er slået sammen, bliver de stadig behandlet som værende forskellige fag. Begge fag fra "forhistorien" frem til midt 1700-tallet.
Hér har vi ikke, egentlig, undervisning, men i stedet forelæsninger og "Instruktor" timer.
Forelæsninger siger næsten sig selv, men vi har 2 timer om torsdagen hvor en lektor, eller Cand. Phil., eller hvad alle de der betegnelser nu betyder, kommer frem og holder foredrag om et punkt i verdenshistorien; alt fra Hellas (Alexander den Store) til den tidlige kinesiske dynastier (Shang, Zhou og Sui) til Islams begyndelse og tilhørende udbredelse til 'Amerika før Columbus' (Inka- og Aztekerriget) til Indusflodscivilisationen til civilisationer i Afrika før portugisernes (og resten af europæernes) kolonisering og efterfølgende slavehandel.
Til danmarkshistorien har vi haft 2 timers forelæsning om tirsdagen i løbet af november. Til begge gange forelæsninger har vi selvfølgelig haft en række kapitler om emnet, som vi har skullet have læst igennem.
Instruktor-timerne er hvor en kandidatstuderende kommer og "genopfrisker" hvad vi har lært til den seneste forelæsning, vi har kun Instruktor én gang om ugen, og derfor har DH-forelæsningerne taget prioritet i november.
Vores Instruktor har også hjulpet med at lære hvor'n man bedst kan lave en spørgsmålsbesvarelse til eksamenen, såvel som at han har lavet spørgsmål til hvert emne vi har haft om, som kunne bruges til repetition.
Eksamen er en 20 minutters mundtlig eksamen, med tilsvarende længde forberedelse, og ligger ultimo januar.

2. semester starter formentligt i starten af februar, og der skal jeg have:
Bredt Emne 2
VH/DH 2
Studium Generale

VH/DH 2 er fra 1700-tallet og frem til i dag.

Studium Generale ved jeg ikke så meget om, men det handler vist om mere teori. Jeg ved, at det er et fag med mødepligt, og man kan blive smidt ud hvis man misser for mange timer.[2]

Bredt Emne 2 vil handle om den Kolde Krig for mit vedkommende, men noget jeg ville ønske blev meldt bedre ud til ”russerne” inden starten på uddannelsen, er at ens valg af Bredt Emne 1, faktisk ikke kun kommer til at bestemme hvad man skal arbejde med de første 2 semestre, men også hvad man beskæftiger sig med på det 3.
Det emne man har om i Bredt Emne 2, er et emne man får ”kildeintroducerende” undervisning i, og på 3. semester skal man så arbejde ”kildenært” med det samme emne.
Dvs. man ender med at skulle arbejde dobbelt så lang tid med sit emnefag 2, som sit emnefag 1. Som det blev sagt til Fagrådsmødet for nogle uger siden, ”man skal vælge efter hvilket fag man helst vil have, på det andet semester, og nærmest ignorere hvilket fag man får på første”, og det kunne være meget godt at det blev meldt bedre ud til de nye studerende.
Det er tilsyneladende et tilbagevendende problem, og Fagrådet har bragt det op til bestyrelsen gang på gang, men det bliver alligevel glemt.


Det er så hvor’n Historiefaget fungerer på uni. Nogle gange er det meget tungt, med rigtig meget at læse, (jeg er faktisk lidt bagud), men overordnet set har det første semester været sjovt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar